یک‌شنبه 22 مهر 1403

لشگر سوسک‌های سیاه بالدار به قزوین و البرز رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
لشگر سوسک‌های سیاه بالدار به قزوین و البرز رسید

قزوین - ایرنا - مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: شامگاه گذشته لشگری از سوسک‌های سیاه بالدار به مناطقی از قزوین و البرز وارد شده‌اند اما این حشرات هیچ خطری را برای شهروندان به دنبال ندارند.

قدرت الله مهدیخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حشرات که به سوسک سیاه گندم معروف هستند در ردیف حشرات آفتی نیستند و هیچ آسیبی به غلات و گندم نمی‌رسانند.

وی اضافه کرد: این سوسک‌ها قبلا در مناطقی از شهرهای شال، اسفرورین، تاکستان و بویین زهرا مشاهده شده بودند ولی از شامگاه گذشته گزارش‌هایی از ورود آنها به مناطق قزوین و البرز دریافت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین افزود: این حشرات معمولا در مراتع زندگی می‌کنند و دیده می‌شوند و علاقه زیادی به نور دارند و با خاموشی هوا به سمت نور حرکت می‌کنند که به همین دلیل ورود آنها به مناطق شهری و روستایی بیشتر شده است.

وی گفت: این حشرات هیچ خطری ندارند و احتمالا ظرف 48 ساعت از شهر خارج شده و نیازمند سمپاشی نیست اما به دلیل نگرانی مردم و درخواست‌هایی که برای نابودی آنها واصل شده در صورت لزوم برای سمپاشی اقدام خواهد شد.

امسال در کوتاه مدت 8.5 درصد و میانگین دراز مدت 42 درصد بارش‌های استان افزایش یافته که یکی از دلایل مشاهده چنین پدیده‌هایی است.

*س_برچسب‌ها_س*