شنبه 29 اردیبهشت 1403

لغت‌نامه دهخدایی که 70 سال پیش با حروف سربی چاپ شد در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
لغت‌نامه دهخدایی که 70 سال پیش با حروف سربی چاپ شد در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب از 20 اردیبهشت‌ماه 1402 شروع شده و تا سی‌ام همین ماه ادامه دارد.

در این نمایشگاه علاوه بر اینکه غرفه‌های مختلف، کتاب‌های خود را برای به مخاطبان و علاقمندان در نمایشگاه آورده‌اند، هر کدام از غرفه‌ها طراحی مخصوص به خود را دارند.

حروچینی سربی

در میان این غرفه‌ها اما، غرفه‌ای نه چندان بزرگ با طراحی ساده و با جعبه‌ای که مانند آن را می‌توان در ابزار فروشی‌ها مشاهده کرد، نگاه مخاطب را جلب می‌کند. نزدیک‌تر که می‌شویم با همان ذهنیت جعبه ابزاری با تکه آهن‌های بزرگی را مشاهده می‌کنیم.

فردی با قامت نه چندان بلند با سبیلی که سفیدی آن خبر از سن و سال می‌دهد، با لبخندی به استقبال می‌آید. خود را عبدالرحمن ذکایی میر نشر آرویج معرفی می‌کند. نگاه کنجکاوانه مرا نسبت به جعبه ابزار می‌بیند و می‌پرسد می‌دانی چیست؟ لبخند از سر نا آگاهی مرا که می‌بیند بدون اینکه سؤال دیگری رد و بدل شود، می‌گوید: «این پدر جد صفحه کلید است. گوتنبرگ این را اختراع کرد».

حروف سربی

از او می‌پرسم که این دستگاه برای شماست: «با ذوق فراوان می‌گوید آری و ادامه می‌دهد که من از سیزده‌سالگی در چاپخانه کار می‌کردم. قبل از آن در مجله توفیق پادو بودم، اما پدرم گفت که چاپخانه یک تومان بیشتر می‌دهد و به همین دلیل رفتم آنجا کار کردم. نه سواد داشتم و نه خواندن نوشتن می‌دانستم. او با هیجان ادامه می‌دهد که در چاپخانه با کتاب آشنا شدم تا جایی که چند کتاب تألیف کردم. سپس فرانسه یاد گرفتم و چند کتاب هم ترجمه کردم. او کتاب هایی را که تألیف کرده بود، یکی یکی ورق می‌زند و همزمان داستان هر کدام را هم تعریف می‌کرد. چند جلد از کتاب‌هایش درباره سرنوشت بچه‌های افغانستانی بود.

کتاب‌های دیگری هم داشت مانند نقاشی‌هایی که بچه‌های خردسال افغانستانی کشیده بودند و برای هر کدام با زبان بچگی شعری سروده بودند.

او سپس ادامه می‌دهد که «نخستین چاپخانه ایران در تبریز تأسیس شد و تا شصت سال پیش وجه قالب چاپ در ایران توسط همین حروف سربی بود». لغت‌نامه دهخدا را به من نشان می‌دهد و می‌گوید می‌دانی این چیست؟ و با چگونه حروفچینی شده است. لغت‌نامه‌ای مربوط به 70 سال پیش.

او اضافه می‌کند: آن زمان چاپ کتاب به صورت لتر پرس بود. از همین چاپ بر روی کفن هم استفاده می‌شد.

در همین‌جا گفت‌وگو درباره این موضوعات به پایان می‌رسد و انتقاداتی را نسبت به نمایشگاه انجام می‌دهد و می‌گوید برگزاری این نمایشگاه به کتابفروش ضربه می‌زند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نمایشگاه کتاب

حروف سربی باشگاه خبرنگاران توانا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
لغت‌نامه دهخدایی که 70 سال پیش با حروف سربی چاپ شد در نمایشگاه کتاب 2
لغت‌نامه دهخدایی که 70 سال پیش با حروف سربی چاپ شد در نمایشگاه کتاب 3
لغت‌نامه دهخدایی که 70 سال پیش با حروف سربی چاپ شد در نمایشگاه کتاب 4