یک‌شنبه 6 آبان 1403

لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها

آنتوان گریزمان با 173 گل زده از اراگونس به عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه اتلتیکومادرید گذر کرد.

به گزارش ورزش سه، در هفته گذشته آنتوان گریزمان با گل‌هایی که به ختافه زد، با 173 گل زده تبدیل به بهترین گلزن تاریخ باشگاه اتلتیکومادرید تبدیل شد و در این آمار، لوئیس آراگونس پیشکسوت و یکی از بازیکنان قدیمی فوتبال اسپانیا را پشت سر گذاشت اما اگر چه علاقه‌مندان به فوتبال آراگونس را به عنوان سرمربی تیم ملی اسپانیا، بارسلونا و اتلتیکوماردید به خاطر دارند اما کمتر کسی از دوران بازیگری او نوشته است. در سال 1938، درست در روزهایی که سینمایی رابین هود گیشه‌های سینما را روز به روز پولدارتر می‌کرد، ژنرال فرانکو توسط واتیکان به رسمیت شناخته شده بود و مجله تایمز، هیتلر را تاثیرگذار ترین فرد سال معرفی کرد و در شهر مادرید پسرکی متولد شد که آینده فوتبال جهان را تغییر داد.

آراگونس مانند بسیاری از ستاره‌های شهر مادرید مسیر آسمان را در هورتالزا جایی که ایکر کاسیاس و فرناندو تورس در آن متولد شدند، بزرگ شد. به ختافه رفت اما برای بازی در سطح حرفه‌ای انتخبابش رئال مادرید بود. نتوانست در رئال هم به تیم اصلی برسد و پس از توقفی کوتاه در رئال بتیس و اویدو، خانه‌اش را پیدا کرد. در سال 1964 پوشکاش، دی استفانو و خنتو در رئال مادرید و لوئیس کوبیا و ساندرو کوچیس در بارسلونا بودند اما اتلتیکومادرید یک ستاره جدید را معرفی کرد و آن آراگونس بود. ضربات کاشته او فوق العاده بود و به آن لقب زاپاتونس داده بود. آراگونس در اولین فصل حضورش در کوپا دل ری دوم شد و پس از آن به تیمش کمک کرد تا فاتح لالیگای 1965/66 شود و خودش بهترین گلزن لیگ 1969/70 شد.

او در مصاحبه‌ای گفت: اتلتیکو زندگی من است. او با پوشیدن شماره هشت، در مرکز زمین حرکت می‌کرد و او شایسته‌ترین مرد برای آوردن لبخند به قسمت قرمز و سفید پایتخت بود. با این حال نمی‌توانستیم او را یک اسطوره واقعی بدانیم چرا که او از صفات مربوط به یک اسطوره همه را داشت الا یک مورد؛ او وفادار، گلزن، خاطره‌ساز، شگفت انگیز، عاشق و محبوب بود اما هنوز برای اتلتیکومادرید اشک نریخته بود و زخمی بر روی قلبش دیده نمی‌شد. اتفاقی که در سال 1974 در بازی مقابل بایرن مونیخ این اتفاق رقم خورد. جایی که در فینال جام باشگاه‌های اروپا در دقیقه 114 اگر چه با یک ضربه ایستگاهی برای اتلتیکومادرید گل زد اما هانس گئورگ شوارتزنبک از بایرن مونیخ در دقیقه 120 گلزنی کرد و بازی را به تساوی کشاند و در بازی تکراری بایرن مونیخ 4 بر صفر پیروز و فاتح اوپا شد.

او سال بعد مربی تیم شد و با اتلتیکومادرید فاتح جام بین قاره‌ای شد. او روزهای زیادی را به عنوان سرمربی در بارسلونا، اسپانیول، سویا و والنسیا سپری کرد و در بازگشت دوباره‌اش به اتلتیکومادرید استعدادهای زیادی را به فوتبال اسپانیا معرفی کرد.

لوییس آراگونس یکی از بهترین سرمربیان فوتبال اسپانیا و اتلتیکومادرید بود. او در دوران بازیگری هم روزهای درخشانی را با روخی بلانکو سپری کرد و در دهه 60 و 70 عملکرد برجسته‌ای در این تیم داشت. سرمربی اسپانیایی آغازگر دوران باشکوه لاروخا بود و توانست تیم ملی کشورش را قهرمان یورو 2008 کند (پس از آن اسپانیا با هدایت ویسنته دل بوسکه فاتح جام جهانی 2010 و یورو 2012 شد). با این حال دوران باشکوه آراگونس با شخصیت خاص و اظهارات جنجالی‌اش گره خورده بود. 

یکی از تصمیمات جنجال برانگیز او کنار گذاشتن رائول گونزالس از تیم ملی اسپانیا بود. نام مهاجم رئال مادرید در فهرست لاروخا در سال 2007 نبود. او پس از پایان یکی از تمرین‌های تیم ملی در حالی که در میان هواداران مشغول امضا دادن بود در این رابطه گفت: "می‌دانید رائول در چند جام جهانی حضور داشته است؟ سه؛ می‌دانید در چند یورو بازی کرده است؟ دو؛ به من بگویید چه کار کرد؟!" آراگونس همچنین به رائول گفته بود که داوید ویا و فرناندو تورس از او بهتر هستند و آنها باید به تیم ملی دعوت شوند اما مهاجم اسپانیایی آن را نپذیرفت. با این حال این سرمربی بود که تصمیم گیرنده بود.

لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها 2
لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها 3
لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها 4
لوییس آراگونس - گریزمان رکورد چه کسی را زد؟ / بزرگترین اسطوره آتلتی، دشمن اول آلمانی‌ها 5