یک‌شنبه 10 تیر 1403

لیگ منظم و پویا، جلوگیری از غافلگیری ملی؛/ کارشناسی: راز صعود ساده ایران به جام جهانی!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
لیگ منظم و پویا، جلوگیری از غافلگیری ملی؛/ کارشناسی: راز صعود ساده ایران به جام جهانی!

مهدی تارتار صحبتهای جالبی را در مورد قرعه کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی دارد.

به گزارش "ورزش سه"، قرعه کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در حالی برگزار شد که بر این اساس ایران برای کسب سهمیه باید با قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی رقابت کند. در همین خصوص خبرنگار ما با مهدی تارتار، سرمربی فصل گذشته ملوان، گفتگویی را انجام داد تا نظر او را در مورد این قرعه جویا شود.

مهدی تارتار در پاسخ به این سوال که باتوجه به قرعه‌کشی آیا صعود به جام جهانی ساده خواهد بود؟ گفت: به خاطر افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی، طبیعتا احتمال صعود در این دوره بیشتر از دوره‌های قبلی است اما در گروه ما قهرمان آسیا حضور دارد و ازبکستان هم در مرحله قبلی شایستگی و توانایی خود را نشان داد. همینطور امارات سرمربی بزرگی نظیر پائولو بنتو دارد و کره شمالی و قرقیزستان هم در خانه خود حرفهای زیادی برای گفتن خواهند داشت.

وی افزود: باتوجه به این موضوع به نظرم نباید کار را راحت بگیریم و اگر ساده‌انگاری کنیم، حتما غافلگیر خواهیم شد. در جام ملتها بعد از بازی ژاپن دیدیم که همه مردم فکر می‌کردند قطر را راحت می‌بریم ولی مجازات شدیم و اینجا هم اگر خودمان را صعودکننده بدانیم، خدایی نکرده ممکن است اتفاق بدی بیفتد.

او درباره شانس صعود تیم ملی گفت: به نظر من و همه دنبال‌کنندگان فوتبال آسیا، ایران یک قدرت کلاسیک در قاره است و باتوجه به سوابقش، شانس اول صعود خواهد بود. ما شخصیت خیلی خوبی برای خودمان ساختیم، بازیکنان بزرگ و سرشناسی داریم و کادرفنی‌مان با تجربه حاصل از سالها مربیگری، شرایط خوبی را رقم خواهند زد. فکر می‌کنم اگر کیفیت اصلی خودمان را نشان بدهیم، می‌توانیم در همین مرحله به عنوان تیم اول صعود کنیم.

تارتار در پاسخ به این سوال که قدرت تیم ازبکستان را با حضور بازیکنانی نظیر ماشاریپوف و اورونوف چطور می‌بیند؟ اظهار داشت: به نظر من ازبکستان نسبت به سالیان قبلی پیشرفت خیلی خوبی داشته است. آنها با نسل تازه خود به نظرم می‌توانند طلسم صعود به جام جهانی را بشکنند و ما هم باید خیلی مراقب این تیم باشیم. ماشاریپوف و اورونوف در لیگ ایران نشان دادند که چه کیفیتی دارند اما آنها تنها ستاره‌های ازبکستان نیستند و به نظرم ازبکستان خیلی تیم خطرناکی خواهد بود.

سرمربی فصل گذشته ملوان که با این تیم بهترین رتبه تاریخ قوی سپید را رقم زد، با تمجید از تیم ملی عنوان کرد: من ترجیح می‌دهم توجهی به حریفان نداشته باشم و بیشتر تیم خودمان را نگاه کنم. به نظر من اگر خودمان باشیم، می‌توانیم خیلی ساده صعود کنیم و مثل دوره‌های قبلی دغدغه صعود را نداشته باشیم. آقای قلعه‌نویی سرمربی بزرگ، کاربلد و با دانشی هستند و می‌توانند خیلی خوب تیم را مدیریت کنند و شکی ندارم که در این دوره مقدماتی هم بدون مشکل مسیر خودمان را پیدا خواهیم کرد.

مهدی تارتار در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی در این دوره مقدماتی فرصت جوانگرایی و ساخت نسل جدید را خواهد داشت؟ گفت: به نظرم این فرصت وجود دارد و ما در لیگ برتر هم بازیکنان جوان خیلی خوبی داریم. البته واقعا گذر از این نسل کار سختی است و بعد از جام جهانی ما کار سخت‌تری هم خواهیم داشت چون بازیکنانی مثل سردار و طارمی و جهانبخش و... به 33-34 سالگی خود خواهند رسید. امیدوارم در مقدماتی جام جهانی بتوانیم 10-11 بازیکن ملی جدید داشته باشیم که تجربه بازی در سطح بین‌المللی را به دست بیاورند و با حضور در جام جهانی آبدیده شوند تا بتوانیم میوه آنها را در جام ملتها با قهرمانی در آسیا بچینیم.

او همچنین در پایان گفت: من یک درخواستی هم از سازمان لیگ دارم، امیدوارم امسال لیگ برترمان نظم بیشتری داشته باشد و با شرایط بهتری برگزار شود چرا که این پویایی باعث می‌شود بازیکنان شاغل در لیگ برتر با آمادگی بیشتری پای به اردوهای تیم ملی بگذارند و شرایط بهتری را در فیفادی داشته باشند. متاسفانه فصل گذشته برنامه ریزی آنطور که اهالی فوتبال می‌خواستند نبود و امسال باتوجه به اینکه مسابقات مقدماتی جام جهانی و حضور نمایندگان ایران در آسیا را در پیش داریم، حتما باید برنامه ریزی بهتری وجود داشته باشد.

لیگ منظم و پویا، جلوگیری از غافلگیری ملی؛/ کارشناسی: راز صعود ساده ایران به جام جهانی! 2
لیگ منظم و پویا، جلوگیری از غافلگیری ملی؛/ کارشناسی: راز صعود ساده ایران به جام جهانی! 3