پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

ماجرای جدید بنزین / سوخت گیری سخت شد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
ماجرای جدید بنزین / سوخت گیری سخت شد!

وزیر نفت گفته است که از 10 روز آینده، سوخت گیری فقط با کارت شخصی امکان پذیر خواهد بود.

بنزین و اخبارهای مربوط به این سوخت مهم، چند روزی است که مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفته است و هر بار شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت به گوش می رسد.

وزیر نفت با بیان اینکه از یک هفته تا 10 روز آینده، فرآیند سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام می‌شود، گفت: در قانون و بودجه 1403 قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدیدی 95 درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مصرف بنزین در ایام 14 روز عید، تقریباً نزدیک 6 تا 7 میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده، گفت: با تلاش وزارت نفت و شرکت پالایش نفت و تمامی جایگاه‌داران در این ایام نگذاشتیم مردم دچار مشکل شوند و بنزین در تمامی جایگاه‌ها و مبادی مصرف تامین شد.

وی در ادامه با اشاره به تکلیف قانون بودجه 1403 به وزارت نفت بیان کرد: در قانون و بودجه 1403 قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال جدیدی 95 درصد عملیات سوخت گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.

وزیر نفت همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن بود مردم در تعطیلات نوروز آمادگی لازم را نداشته باشند و کارت سوخت همراه‌شان نباشد، دستور دادیم که کارت سوخت جایگاه در اختیار مردم قرار گیرد. ولی در هفته‌های آتی در راستای مدیریت مصرف بنزین و حسب تکلیفی که قانون‌گذار به ما محول کرده، باید با کارت سوخت گیری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 19 و نیم میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است. امروز هم همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان کارت سوخت را صادر می‌کنند، تاکید کرد: بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان برای عملیات سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند، زیرا این در مدیریت مصرف سوخت موثر است.

اوجی با بیان اینکه اما با توجه به وظیفه ما در مدیریت مصرف سوخت از طریق استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، در هفته‌های آتی ان‌شاءالله عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت شخصی انجام خواهد اخذ شد، تصریح کرد: به همکاران گفته‌ایم یک هفته تا 10 روز این موضوع اطلاع‌رسانی شود و هر هموطنی با کارت سوخت شخصی خود عملیات سوخت‌گیری را انجام دهد. نزدیک یک سال است ما در زمینه صدور کارت سوخت خودرو اطلاع‌رسانی کردیم و از یک ماه زمان به کمتر از دو تا یک هفته این میزان را کاهش دادیم.

وی در ادامه افزود: این اقدام ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد، ما از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کنیم تا مصرف سوخت را کنترل کنیم.

وزیر نفت همچنین یادآور شد: در ایام نوروز، روزهایی را تجربه کردیم که نزدیک 152 میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم. تولید ما نیز روزانه 114 تا 115 لیتر در روز است. تمام پالایشگاه‌های ما 24 ساعته در حال فعالیت هستند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: اگر یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای احداث کنیم که حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل 3 تا 4 میلیارد دلار بار مالی دارد، 8 تا 10 میلیون بنزین تولید می‌کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه خودروهای دوگانه‌سوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، اظهار کرد: به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا 35 میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد 20 تا 22 میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد.

وی همچنین گفت: وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم می‌خواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.