جمعه 21 اردیبهشت 1403

ماریو بارگاس یوسا به عضویت آکادمی فرانسه درآمد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ماریو بارگاس یوسا به عضویت آکادمی فرانسه درآمد

ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی به‌تازگی در حالی کار خود را در آکادمی معتبر فرانسه آغاز کرده که در نوامبر 2021 برای این امر انتخاب شده بود.

ماریو بارگاس یوسا نویسنده پرویی به‌تازگی در حالی کار خود را در آکادمی معتبر فرانسه آغاز کرده که در نوامبر 2021 برای این امر انتخاب شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماریو وارگاس یوسا با بیش از 50 کتاب داستانی، غیرداستانی و رمان یکی از برجسته‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان آمریکای لاتین است. وی اکنون به عنوان اولین بار در آکادمی معتبر فرانسه که از سال 1634 تاسیس شده تا مسئولیت دفاع از زبان فرانسوی و فرهنگ لغات این کشور باشد، تنها خارجی است که وارد این آکادمی می‌شود اما چیزی به زبان فرانسوی ننوشته است.

یوسا که جایزه نوبل ادبیات سال 2010 را برای «طراحی ساختارهای قدرت و تصاویر پرشورش از مقاومت، تلاش و شکست» دریافت کرد در دهه 1960 با رمان‌هایی مانند «دوران قهرمان» و «خانه سبز» به شهرت بین‌المللی رسید.

وی در آثارش در ژانرهای مختلفی از کمدی، تا معمایی جنایی و تریلر سیاسی طبع‌آزمایی کرده است.

آکادمی فرانسه متشکل از 40 عضو است که چون تا زمانی که در قید حیات هستند عضو آن می‌مانند به نام «جاودانه‌ها» شناخته می‌شوند.

هر یک از 40 کرسی آکادمی فرانسه شماره جداگانه‌ای دارد و حالا یوسا جایگزین فیلسوف میشل سرس (2019-1930) می‌شود که صندلی 18 متعلق به وی بود.

این نویسنده 86 ساله که هرگز به زبان مولیز چیزی نوشته است، کارلوس پادشاه سابق اسپانیا را که از سال 2020 در تبعید در امارات متحده زندگی می‌کند، دعوت کرده بود تا در مراسم شروع به کارش حضور داشته باشد. وی سال 1994 جایزه مهم ادبی سروانتس را از دست خوان کارلوس دریافت کرده بود.

یوسا که اخیراً به نفع نامزدهای راست افراطی در آمریکای لاتین موضع‌گیری کرده با نقدهایی روبه‌رو شده و افشاگری در مورد سبک زندگی مجلل وی از جمله شکار فیل در بوتسوانا، و مجموعه‌ای از رسوایی‌های دیگر وی مورد پسند همه نیست.

در حالی که پذیرش برای عضویت در اکادمی فرانسه محدودیت سنی دارد و 75 سال حداکثر سن قابل قبول است، انتخاب وی به معنی دور زدن قوانین تعیین شده آکادمی تلقی شده است. وی اکنون عضو 3 آکادمی زبان‌شناسی است که شامل حضور در آکادمی زبان پرو در سال 1977 و آکادمی سلطنتی اسپانیا در سال 1994 هم می‌شود.

این در حالی است که آکادمی فرانسه در پدیرش زنان وچهره‌های شناخته شده سخت‌گیری می‌کند و از زمان پذیرش فرانسوا موریاک رمان‌نویس و شاعر فرانسوی که از سال 1933 تا 1970 عضو آکادمی بود، از هیچ برنده نوبل دیگری استقبال نکرده بود.

از دیگر اعضای غیرفرانسوی آکادمی پیش از یوسا، می‌توان از جولین گرین نویسنده آمریکایی در سال 1971 که سال 1998 درگذشت و دنی لافریر رمان‌نویس کانادایی - هاییتیایی که از سال 2013 به این سمت انتخاب شده، یاد کرد.

اکنون 5 کرسی آکادمی خالی است که باید با انتخاب اعضای جدید پرشود.

یوسا سال 1959 در پاریس اقامت کرد و 7 سال ساکن این شهر ساکن بود و همزمان با روزنامه‌نگاری، به طور جدی به آموختن زبان و ادبیات فرانسه پرداخت. وی بعدها اذعان کرد از نظر فکری خود را فرانسوی می‌داند و ذهنیت وی بیشتر فرانسوی است تا اسپانیایی.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی - اسپانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات، روز پنجشنبه (20 بهمن) در مراسمی رسمی به عضویت آکادمی فرانسه درآمد.