جمعه 30 شهریور 1403

مالیات بر ارزش افزوده هیچ فشاری به تولیدکننده وارد نمی‌کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مالیات بر ارزش افزوده هیچ فشاری به تولیدکننده وارد نمی‌کند

مهرداد بخشایی مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر مالیات بر ارزش افزوده در برنامه رادیو اقتصاد با بیان اینکه دو گونه مالیات مستقیم و غیر مستقیم داریم که مالیات بر ارزش افزوده جزو مالیات های غیر مستقیم است و مبالغ این مالیات را باید فروشنده به صورت فصلی پرداخت کند گفت: مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403، 10 درصد تعیین شد.

وی ادامه داد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده را مجلس مشخص می‌کند که در قانون مالیات بر ارزش افزوده هم نرخ اصلی و هم نرخ های خاص پیش بینی شده و در صورت تغییر هم مجلس باید تصویب و شورای نگهبان هم باید تایید کند.

بخشایی اظهار کرد: در مالیات بر ارزش افزوده مبلغ از مصرف کننده گرفته شده و فشاری بر تولید کننده وارد نیست به طوری که معافیت ها هم بر روی کالا و خدمات قرار گرفته است و در همین راستا هم تا پایان سال 10 مرتبه فراخوان را برای مشاغل مختلف ارائه کرده ایم.

این مقام مسئول بیان کرد: باید از تمام کساتی که مشمول مالیات هستند صورت حساب کالا و خدمات دریافت کنیم و با وجود قانون سامانه مودیان صورت حساب ها باید الکترونیکی شود.

وی افزود: طبق قانون هیچ فردی نمی تواند خارج از قاعده مالیات دریافت کند و تمامی مبالغ مالیاتی براساس اطلاعات سازمان امور مالیاتی بررسی خواهد شد.

خبرنگار: محبوبه کباری