یک‌شنبه 8 مهر 1403

مبارزه با علف هرز در 37 هزار هکتار از اراضی قزوین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبارزه با علف هرز در 37 هزار هکتار از اراضی قزوین

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون در 88 هزار هکتار از اراضی گندم استان مقابله با سن گندم و 37 هزار هکتار مبارزه با علف هرز صورت گرفته است.

فاطمه خمسه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال بارندگی‌های گسترده و افزایش رطوبت باعث شده که زاد و ولد سن و علف‌های هرز افزایش یابد.

وی افزود: در سال زراعی 98 تا 99، 47 هزار و 700 هکتار گندم آبی و بالغ بر 106 هکتار گندم دیم در استان کشت شده که نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد در گندم دیم داشته‌ایم.

این مسوول اضافه کرد: در سال جاری 335 هزار تن تولید گندم استان پیش بینی شده است و تعهد استان برای تحویل گندم به دولت 220 هزار تن است که این برش از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای استان تعیین شده، ولی به دستور استاندار باید 250 هزار تن خریداری کنیم.

خمسه گفت: خرید 220 هزار تن گندم از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان قطعی است ولی به دنبال راهکاری برای نحوه خرید و افزایش میزان آن هستیم.

وی اضافه کرد: امسال شرایط گندم استان بسیار مساعد است و امیدواریم تا پایان سال زراعی این شرایط را حفظ کرده و گندم خوبی را به سیلوها تحویل دهیم.

خمسه با بیان اینکه مسوولیت خرید گندم در استان با اداره غله است، افزود: در این زمینه تاکنون چندین جلسه داشته‌ایم و با همکاری شرکت غله عامل تشخیص و ذیحساب در مراکز خرید مستقر شده و آموزش لازم را دیده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: 2 ستاد خرید گندم در استان داریم و 550 کمباین مورد نیاز استان است که سال قبل 110 کمباین بومی و 440 دستگاه مهاجر بودند.

این مسوول افزود: قیمت گندم سال گذشته هزار و 700 تومان و امسال 2 هزار و 200 تومان تعیین شد که در جلسه هیات دولت به 2 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: 22 مرکز خرید را در استان راه اندازی کرده‌ایم که نزدیک به خود کشت گندم مستقر هستند و نگرانی از لحاظ طی کردن مسافت طولانی برای انتقال به مراکز خرید وجود ندارد.

خمسه گفت: بانک کشاورزی همکاری خوبی سال گذشته داشت و آخرین مبلغ پرداختی به کشاورزان طی 15 روز انجام شد و امیدواریم امسال نیز این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به نگرانی‌های این سازمان، گفت: برداشت گندم استان اگرچه از بویین زهرا شروع می‌شود ولی پیک گندم در آبیک است و نزدیکی به شهرستان البرز و وجود شرکت‌های زرماکارون، تک ماکارون و... نمی‌توانیم فشار زیادی را به کشاورزان وارد کنیم و این شرکت‌ها گندم را نقدا با قیمت بالاتر خرید می‌کنند.

این مسوول گفت: ما باید ابتدا 220 هزار تن گندم را از کشاورزان استان خرید کنیم و بعد از آن، کشاورزان می‌توانند مازاد تولید را به قیمت توافقی بفروشند.

*س_برچسب‌ها_س*