دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

متقاضیان برای دریافت کد رهگیری و قرار داد اجاره به کجا باید مراجعه کنند؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
متقاضیان برای دریافت کد رهگیری و قرار داد اجاره به کجا باید مراجعه کنند؟

اکنون متقاضیان و مستاجران برای ثبت قرارداد یا دریافت کد رهگیری باید وارد سامانه املاک و اسکان شده و نکات لازم را در نظر بگیرند.

متقاضیان و مستاجران برای استفاده از سامانه املاک باید حتما نکاتی را در دستور کار خود قرار دهند تا در هنگام قرارداد با مشکلی مواجه نشوند.

براساس این گزارش برای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است که متقاضیان در ابتدا درسامانه ملی املاک و اسکاناطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد را تکمیل و ثبت کنند. در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، می‌توانید در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) نسبت به ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت خود اقدام کنند.

در حال حاضر، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند 6 دانگ امکان پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد.

تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری، رایگان است. لازم به ذکر است که برای ثبت قرارداد، ابتدا باید مؤجر اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد نکنند و برای ایجاد قرارداد نیاز به مدارکی از جمله سند ملک است.

برای ثبت قرارداد اجاره لازم است، با انتخاب گزینه ' قرارداد اجاره '، وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره می‌شوید. در این بخش، می‌توان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در 6 مرحله یک قرارداد جدید ایجاد کنید؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت کرده‌اید را مشاهده کرده و در صورت نیاز، نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند. استعلام کد رهگیری  همچنین متقاضیانی که نیاز به استعلام کد رهگیری دارند باید با انتخاب گزینه ' استعلام کد رهگیری ' به بخشی از سامانه منتقل خواهید شد که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، می‌توانید وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و درصورت لزوم، با کسب تأیید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد را نیز مشاهده کنند. باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی
متقاضیان برای دریافت کد رهگیری و قرار داد اجاره به کجا باید مراجعه کنند؟ 2
متقاضیان برای دریافت کد رهگیری و قرار داد اجاره به کجا باید مراجعه کنند؟ 3
متقاضیان برای دریافت کد رهگیری و قرار داد اجاره به کجا باید مراجعه کنند؟ 4