پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مجموع دانشجویان پزشکی در پایان برنامه هفتم به 140 هزار نفر می‌رسد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مجموع دانشجویان پزشکی در پایان برنامه هفتم به 140 هزار نفر می‌رسد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان " برنامه هفتم؛ برنامه‌ای برای تداوم کمبود پزشک متخصص " اعلام کرد:

«ضمن قدردانی از ابراز دیدگاه‌های نویسنده محترم آن خبرگزاری درباره برنامه هفتم توسعه، به استحضار میرساند: بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی، هم‌اکنون تعداد پزشکان دارای شماره نظام پزشکی در کشور بالغ بر 157 هزار نفر است که 105 هزار نفر از آنها دارای مجوز مطب خصوصی هستند. شایان ذکر است حدود 50 هزار نفر پزشک عمومی و متخصص در بخش دولتی و عمومی غیردولتی مشغول فعالیت هستند.

با عنایت به اینکه تعداد 62330 نفر دانشجوی پزشک عمومی در حال تحصیل و همچنین وجود 30123 نفر دانشجوی در حال تحصیل در مقاطع تخصص، فلوشیپ و فوقتخصص، مجموع دانشجویان پزشکی در حال تحصیل به 92453 نفر میرسد. در سال جاری حدود 16 هزار نفر به تعداد فوق افزوده میشود که با رشد 20 درصد سالانه در پایان برنامه هفتم توسعه مجموع دانشجویان پزشک عمومی و متخصص به حدود 140 هزار نفر خواهد رسید. با در نظر گرفتن پزشکان عمومی و متخصص موجود و فارغالتحصیلان این رشتهها تا پایان برنامه هفتم توسعه، نسبت پزشک به جمعیت در پایان سال 1405 بالغ بر 2.8 در هزار نفر جمعیت میشود. بنابراین همانگونه که ملاحظه میشود با تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، وضعیت پزشک به جمعیت نسبت به منطقه بالاتر خواهد رفت. اما آنچه در حال حاضر به عنوان مشکل در حفظ و نگهداری جامعه پزشکی وجود دارد، موضوع کمبود ظرفیت پذیرش نیست. بر اساس گزارش دریافتی در سال جاری، از مجموع حدود 100 هزار نفر پزشک عمومی موجود در کشور، فقط 14200 نفر از آنها در آزمون ورودی تخصص پزشکی شرکت کردهاند که این امر نشان از عدم تمایل پزشکان عمومی به تحصیلات تخصصی است.

علاوه بر آن بخشی از جامعه پزشکان عمومی و حتی متخصصان در حرفههای دیگری غیر از درمان مشغول فعالیت هستند. نکته دیگری که حائز اهمیت است، توزیع نیروی انسانی است؛ به گونه ای که در حال حاضر با اجرای طرح نیروی انسانی، کمبود پزشک متخصص در اقصی نقاط کشور جبران میشود، اما به دلیل عدم ایجاد انگیزه لازم مادی و معنوی، امکان ماندگاری این گروه از نخبگان کشور در مناطق محروم فراهم نمیشود. بنابراین ضروری است برنامه های توسعه، سیاستگذاری و برنامه ریزی های سالانه به گونه ای باشد تا انگیزه لازم برای تمایل به تحصیلات تخصصی و خدمت در مناطق کشور از جمله مناطق محروم فراهم شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید برنامه هفتم توسعه پزشک عمومی پزشک متخصص این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است