جمعه 20 مهر 1403

محصولات بومی ایران با دارو‌های خارجی سوختگی رقابت می‌کنند / در سال جدید بی‌نیاز از وارداتیم + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
محصولات بومی ایران با دارو‌های خارجی سوختگی رقابت می‌کنند / در سال جدید بی‌نیاز از وارداتیم + فیلم

محمدرضا مبین، متخصص جراحی و فلوشیپ سوختگی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در مبحث سوختگی و زخم، ایران جزو کشور‌های در حال توسعه است. وی با اشاره به تعداد صدمات سوختگی در کشور گفت: سالانه بیش از 300 هزار نفر دچار صدمات سوختگی می‌شوند. در سال گذشته 3 هزار نفر به علت سوختگی جان خود را از دست دادند. عوارض و صدمات زیادی به خانواده‌ها، جامعه و بیمه‌ها وارد شد. مبین با...

محمدرضا مبین، متخصص جراحی و فلوشیپ سوختگی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در مبحث سوختگی و زخم، ایران جزو کشور‌های در حال توسعه است. وی با اشاره به تعداد صدمات سوختگی در کشور گفت: سالانه بیش از 300 هزار نفر دچار صدمات سوختگی می‌شوند. در سال گذشته 3 هزار نفر به علت سوختگی جان خود را از دست دادند. عوارض و صدمات زیادی به خانواده‌ها، جامعه و بیمه‌ها وارد شد. مبین با اشاره به تهیه تجهیزات درمان سوختگی در گذشته گفت: در گذشته دسترسی به پانسمان و تجهیزات سوختگی از طریق دیگر کشور‌ها ممکن بود. اما اخیرا به دلیل محدودیت‌هایی که ایجاد شده، بسیاری از بیماران ما به دلیل عدم دسترسی به وسایل و تجهیزات لازم دچار آزار می‌شود و بهبودی آنان به شکل نسبی انجام می‌شود. این متخصص سوختگی ادامه داد: دانشجو‌ها و نخبه‌های علمی با تلاش خود توانستند برای این نوع زخم‌ها و زخم‌پوش‌ها جایگزین مناسبی تهیه کنند. در حال حاضر بیش از 17 تیم در استان گیلان در بسیج علمی و کمیته تحقیقاتی ما حضور دارند. در هر تیم دانشجو‌یان نخبه هستند که توانستند با طی کردن فرایندهایی، محصولات باارزشی همچون زخم‌پوش، پانسمان، مراقبت کننده، بندآورنده خون و ترمیم‌کننده خون را بسازند.

مبین با اشاره به شرکت‌های زیر مجموعه و دستاورد‌های آن افزود: یکی از شرکت‌های ما دانش بنیان شد و امیدوارم تا عید دو شرکت دیگر نیز دانش‌بنیان شود. عقد قرارداد با کارخانه‌ها و سرمایه داران به منظور تولید بیشتر یکی از تستاورد‌های ما است. وی تصریح کرد: ما 8 قطب سوختگی، 40 بیمارستان سوختگی و نزدیک به هزار تخت سوختگی در کشور داریم. نیازمندی‌ها کاملا ارزیابی شده و از تمام مراکز در نقاط گرمسیر و سردسیر کشور آمار کامل و دقیقی داریم. محصولات و فرایند‌های در حال تولید؛ تا عید می‌تواند پوشاننده و جایگزین محصولات وارداتی باشد و همچنین از نظر قیمت و کیفیت بسیار قابل رقابت است. این متخصص جراحی و فلوشیست با اشاره به محصولات بومی کشور گفت: نکته جالب و قابل توجه این است که دانشجویان و تولیدکنندگان بیشتر از محصولات بومی مانند گوش‌ماهی، صدف دریایی، کیوی و خاک رس که به صورت نانو است استفاده کردند و همین امر عامل مهمی در کاهش قیمت محصولات است. استفاده از پوست ماهی و تیلاپیلا از جمله محصولات هستند که دانشجویان ایرانی مورد تحقیق قرار دادند.