پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

محصول استراتژیکی که مشکلات سرمایه‌گذارانش متعدد است / "میزخرما" گره نخل‌داران را باز می‌کند؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
محصول استراتژیکی که مشکلات سرمایه‌گذارانش متعدد است / "میزخرما" گره نخل‌داران را باز می‌کند؟

خرما یکی از محصولات استراتژیک ایران است و ایران جزء سه کشور اول تولیدکننده این محصول است اما سهمی که از بازارهای بین‌المللی دارد نشان‌دهنده آن است که باید توجه ویژه‌ای به این محصول کرد و "میز خرما" می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ خرما محصول استراتژیکی است که می تواند نقش مهمی در زمینه تامین مواد غذایی و همچنین از نظر اقتصادی آورده ارزی برای کشور داشته باشد.

برای آنکه بتوان از ظرفیت بلقوه نخ ها و محصول خرما بهره مند شد نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که به یکی از چالشهای مهم نخلداران تبدیل شده است.

اصلاح شبکه آبیاری نخلستان‌ها

یکی از چالش‌های مهم نقد داران این روزها تامین آب مورد نیاز کشاورزی می باشد که با توجه به شیوه های قدیمی آبیاری در بسیاری از نخلستان ها حجم بالای آب مورد استفاده هدر می رود.

بنابراین باید شیوه آبیاری نخلستان ها تغییر کند تا راندمان بالاتری به دست آید.

یکی دیگر از از مشکلاتی که نخل داری را از نظر اقتصادی به صرفه نباشد قیمت پایین خرما هزینه‌های بالای برداشت این محصول می باشد.

محصول خرمای استان بوشهر برای آنکه بتواند جایگاه خود را در بازارهای بین المللی نیز از پیدا کند باید از نظر بسته بندی قابلیت رقابت داشته باشد و با جذابیت بخشی بتوانند نظر مشتریان خارجی را جلب کند.

برگزاری میز خرما

برگزاری میز خرما که در سال های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است است در صورتی که بتوانند نسبت به رفع در برهه های نخلداران به خصوص از نظر قیمت می تواند نقش مهمی در بهره وری بیشتر خرما داشته باشد.

علی باستین معاونی هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در خصوص برگزاری میز ملی خرما در استان بوشهر اظهار کرد: پنجشنبه 13 مرداد ماه میز ملی خرما با حضور وزارتخانه‌های مختلف جهاد کشاورزی، صمت، امور خارجه و سایر نماینده‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

باستین افزود: وی هدف از تشکیل میز ملی خرما را به‌منظور حمایت از بازار خرما و کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول دانست و بیان کرد: میز ملی خرما در راستای تثبیت قیمت مناسب این محصول و تقویت کشاورزان تشکیل می‌شود.

انتهای پیام /

محصول استراتژیکی که مشکلات سرمایه‌گذارانش متعدد است / "میزخرما" گره نخل‌داران را باز می‌کند؟ 2
محصول استراتژیکی که مشکلات سرمایه‌گذارانش متعدد است / "میزخرما" گره نخل‌داران را باز می‌کند؟ 3