شنبه 29 اردیبهشت 1403

مدرس دانشگاه: لزوم برخورد با دروغ‌پردازان خبری از سوی نهادهای بالادستی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مدرس دانشگاه: لزوم برخورد با دروغ‌پردازان خبری از سوی نهادهای بالادستی

لعیا محبوبی مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با اشاره به حضور فیک‌نیوزها در جریان اغتشاشات اخیر، گفت: وقتی مرجعیت و رهبری فکری از دست رسانه‌های رسمی دولتی یا غیردولتی خارج شود، به دست افرادی می‌افتد که ناآگاهانه اطلاعاتی را مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در فضایی که فیک‌نیوزها غالب می‌شوند ورود نهادهای بالادستی لازم است، گفت: اگر یادتان باشد در آمریکا توئیتر، اکانت ترامپ را بست دلیل هم این بود که بعد از ماجرای 6 ژانویه و حمله‌ای که به کنگره شد ماجرا را امنیتی دیدند و این حق را به خود دادند که این کار انجام دهند یعنی در جامعه‌ای که ادعای دموکراتی دارند این اتفاق می‌افتد زیرا مسأله امنیت روانی جامعه مسأله‌ای نیست که بتوان با آن کنار آمد و تشخیص درست و غلط در این فضای ملتهب بسیار سخت می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که فضای روانی به هم ریخته است و تهاجم وجود دارد، احساسات غلبه می‌کند و افراد نمی‌توانند درست را از نادرست تشخیص دهند.

مدرس دانشگاه افزود: در حال حاضر اصل ماجرای فیلتر شدن فضای مجازی امنیتی است، بحث نظارت فضا بحث جدی است و این اتفاق در کل دنیا صورت می‌گیرد.

محبوبی در ادامه تاکید کرد: وقتی فضا ملتهب شود معلوم نیست چه اتفاق‌هایی از دل آن بیرون آید و آن چیزی که اتفاق می‌افتد قرار است دامن همه را بگیرد و شرایط که این‌گونه می‌شود برخورد با این آدم‌ها هم خودش دامن می‌زند و روشنگری هم باید صورت گیرد و مرجع که خبری فیک منتشر کرده ملزم کنند که خبر درست هم منتشر کند یا تصحیح شود و بسته به شرایط آدم‌ها و اینکه در چه بستری هستند نحوه مقابله و نظارت متفاوت است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید فیک‌نیوز سوادرسانه اغتشاشات این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است