چهارشنبه 18 مهر 1403

مدیرعامل آپارات تبرئه شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مدیرعامل آپارات تبرئه شد

اقتصادنیوز: پس از شکایت صدا‌وسیما از مدیرعامل آپارات، دیوان عالی کشور او را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست، چرا که آپارات برنامه‌ای میزبان‌محور بوده و مسئولیت محتوا بر عهده‌ی کاربر است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از زومیت، دیوان عالی کشور مدیرعامل آپارات را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست و اعلام کرد: «مسئولیت محتوا در آپارات برعهده کاربر است.»

پس از شکایت صدا‌وسیما از مدیرعامل آپارات، دیوان عالی کشور او را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست، چرا که آپارات برنامه‌ای میزبان‌محور بوده و مسئولیت محتوا بر عهده‌ی کاربر است.

موضوع شکایت صداوسیما از محمدجواد شکوری مقدم به اتهام «انتشار بدون اجازه برنامه‌های صداوسیما» برمی‌گردد که حدود 9 سال پیش در دادگاه بدوی به محکومیت مدیرعامل آپارات انجامیده بود.

شکوری مقدم پیش از این در آذر 1402 از شکایت «شاکی همیشگی، سازمان صدا‌وسیما» خبر داد. آن زمان در حکم دادگاه بدوی «بدون توجه به کاربرمحوربودن آپارات» مسئولیت محتواهای صداوسیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانستند.

اکنون بر اساس حکم نهایی منتشرشده از آنجا که آپارات فعالیتش میزبان‌محور است و از محیط میزبان و کاربران با رعایت قوانین سایت نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌کند، مسئولیت آن هم مطابق مقررات جاری استنادی برعهده کاربر است.

به‌این‌ترتیب این حکم تصریح می‌کند که میزبان درصورتی مسئولیت دارد که در اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی تعلل و کوتاهی کرده باشد.

در آخرین حکم مربوط به 19 مهر امسال، شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور با نقض دادنامه‌های مربوط به اردیبهشت و شهریور 1400، حکم برائت شکوری‌مقدم از اتهام انتسابی را صادر کرده و می‌گوید: «رأی صادره قطعی است.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید