یک‌شنبه 15 مهر 1403

مرگ یک گونه در حال انقراض در شیروان خراسان شمالی

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
مرگ یک گونه در حال انقراض در شیروان خراسان شمالی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: یک قلاده گربه پالاس در منطقه سرانی از توابع بخش سرحد این شهرستان که ماه گذشته زنده گیری شده بود تلف شد.

به گزارش خبرآنلاین، میثم باقری اظهارکرد: گربه پالاس ماه گذشته توسط یکی از چوپانان شهرستان به اداره حفاظت محیط زیست شیروان تحویل داده شد.

ایرنا در خبری نوشت: وی افزود: گربه نابالغ به دور از مادر چند روزی تنها در طبیعت بوده و پس از تحویل به اداره محیط زیست به دلیل ضعف جسمانی قادر به رهاسازی آن در طبیعت نبود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان اضافه کرد: گربه پالاس پس از 12 روز و با توجه به رسیدگی هایی این اداره تلف شد.

گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می آید، این‌گونه از حیوانات شب فعال، بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است.

گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.

گفتنی است گربه پالاس یکی از هشت گربه سان حال حاضر حیات وحش ایران و زیباترین گربه وحشی ایران به شمار می رود و دامنه پراکنش این گونه در ایران بسیار محدود بوده و نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

شهرستان شیروان با گستره سه هزار و 789 کیلومتر مربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

233217

کد خبر 1967611