پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسئولیت پنج میز ملی به بوشهر واگذار شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مسئولیت پنج میز ملی به بوشهر واگذار شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در نشست میز ملی خرما گفت: براساس ظرفیت‌ها مسئولیت پنج میز ملی شامل خرما، میگو، گوجه فرنگی، کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی از طرف سازمان توسعه تجارت به استان بوشهر واگذار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در نشست میز ملی خرما گفت: براساس ظرفیت‌ها مسئولیت پنج میز ملی شامل خرما، میگو، گوجه فرنگی، کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی از طرف سازمان توسعه تجارت به استان بوشهر واگذار شده است.

مهدی صفوی اضافه کرد: اوائل دهه 90 مطالعه جامعی در سطح کشور و استان بوشهر تحت عنوان خوشه صنعتی خرما به مدت پنج سال انجام شد و چالش‌های متعددی در همه لایه‌ها، حلقه‌های زنجیره ارزش، کشاورزی، فرآوری، فروش و صادرات شناسایی و برنامه‌هایی تعریف شد.

وی افزود: با تعریف برنامه‌های متعدد در راستای کاهش این مشکلات اقدامات و دستاورد‌های خوبی به ویژه در بازار داشتیم که از جمله آن‌ها حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی و ارائه آموزش‌های لازم برای فراهم کردن زمینه ارتقای بسته بندی محصول خرما بود.

صفوی گفت: در زمینه زیرساخت‌ها و در راستای ارتقای ارزش افزوده محصول خرما سردخانه‌ها در استان توسعه یافته به گونه‌ای که امروز 50 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای در استان بوشهر در اختیار بخش خرما قرار دارد.

وی اضافه کرد: در زمینه فناوری و بحث‌های دانش بنیان مشکلاتی وجود داشت که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و مشاوران بخشی از آن‌ها برطرف شد.

صفوی گفت: با وجود همه تلاش‌های انجام شده، اما هنوز در برخی از حوزه‌ها از جمله صادرات همچنان مشکلاتی وجود دارد که برای رونق این بخش باید به دنبال تنوع کشور‌های هدف باشیم تا بتوانیم محصولات خود را به سایر کشور‌ها صادر کنیم.

وی افزود: ایجاد تنوع در زمینه بسته‌بندی محصول خرما و تقویت صنایع پائین دستی در این بخش ضروری است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همچنین با تاکید بر ضرورت تقویت سردخانه‌های کوچک مقیاس در استان بوشهر اضافه کرد: باید تلاش شود لایه‌های پایین‌تر را فعال کرد تا بتوان ارزش افزوده بیشتری حاصل شود.