چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مسیر توسعه صنعت ماشین‌آلات با تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات هموار می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مسیر توسعه صنعت ماشین‌آلات با تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات هموار می‌شود

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس در مورد لزوم حمایت از تولیدات داخلی در حوزه ماشین آلات صنعتی و ممنوعیت معافیت های وارادتی ماشین آلات صنعتی، گفت: برای تنظیم بازار هم تولید لازم است و هم اگر عرضه و تقاضا نباشد واردات لازم است. تولید تا جایی که عرضه و تقاضا را معنا دار کند یعنی عرضه حداقل مساوی تقاضا یا بیشتر از تقاضا باشد مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر تولید در حدی نباشد که پاسخگو نیاز باشد و نتواند بازار را اشباع کند حتما بازار سیاه و انحصاری ایجاد می شود و فساد و دلالی شکل می گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: هر کشوری بخواهد مستقل باشد و مسیر صنعتی شدن را طی کند باید به تولید توجه کند. تولید باید بر پایه دانش‌بنیان باشد. در کشور ما شرکت ها و افراد دانش‌بنیان که فهم موضوع را دارند زیاد هستند اما همچنان تولید ما منهای دانش‌بنیان حرکت می‌کند یا کمتر به مسائل دانش‌بنیان توجه می‌کند. با تقویت دانش‌بنیان ها هم تولید و هم کیفیت بالا می رود و هم هزینه کاهش پیدا می کند و هم مصرف متعادل می شود.

وی ادامه داد: ما هنوز سنتی تولید می کنیم و به تکنولوژی های نوین و بهره گیری از افرادی که توان تکنیکال و دانشی دارند و می توانند تحول ایجاد کنند توجه نمی کنیم. هنوز بخش های تولیدی ما به تحقیق و R&D کم توجهی می کند. در صورتیکه باید هر شرکتی که تولید می کند بخشی از درآمدش را برای تحقیق بگذارد، در دنیا این مرسوم است و مجبور هستند که درصدی از این درآمد را بگذارند چون بازار رقابتی است ولی در بازار ما اینگونه نیست و بخشی از تولید کنندگان خیالشان راحت است و درصدی را برای تحقیق نمی گذراند.

لطف الله سیاهکلی تاکید کرد: بعضی از این ماشین آلات لاجرم باید وارد شوند چون تولید آنها زمان می برد همین امروز هم ما اقدام کنیم زمان می برد تا به تولید برسیم. در هر صورت باید اولویت ما توجه به تولید باشد و اگر قرار است واردات داشته باشیم براساس تعرفه‌گذاری صحیح و هوشمند باشد تا به تولید لطمه نزند اگر به تعرفه های ورودی دقت نشود حتما به تولید ضربه می زند. باید سیاست‌گذاری مبتنی بر نگاه به توسعه صنعتی بر پایه رسیدن به هدف تولید حداکثری ماشین‌آلات در داخل باشد تا بتوانیم مسیر صنعتی شدن را طی کنیم. این دو لازم و ملزوم هستند و نگاه ما باید به افزایش و کیفیت تولید است.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

خودکفایی ماشین‌آلات تعرفه‌گذاری هوشمند این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
مسیر توسعه صنعت ماشین‌آلات با تعرفه‌گذاری هوشمند بر واردات هموار می‌شود 2