جمعه 31 فروردین 1403

مشارکت مردم در مدیریت منابع آب در دستور کار دولت / مردمی‌سازی کشاورزی را متحول می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مشارکت مردم در مدیریت منابع آب در دستور کار دولت / مردمی‌سازی کشاورزی را متحول می‌کند

ارسلان هاشمی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به تاکید وزیر نیرو بر استقرار رویکرد مشارکت محور در مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: بعد از تاکید وزیر نیرو مبنی بر ضرورت مدیریت منابع آب بر مبنای مشارکت مردم اعم از ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان در حوضه‌های آبریز اترک، رودخانه‌های شمالی و سفیدرود بزرگ، ارائه خدمات بر مبنای مشارکت مردم بنا گذاشته شد و نتایج خوبی به همراه داشت.

سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ با اشاره به انتقال مدیریت در مناطق شمالی کشور از جمله استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر علاوه بر اقدامات انجام شده در حوزه انتقال مدیریت آب به مردم، اقدام برای جذب سرمایه‌گذار به منظور ارائه خدمات در مدل‌های نوین بنا نهاده شده است.

وی افزود: در شبکه پایاب آیدوغموش شرکت آب منطقه‌ای باید تنها ناظر باشد و عملیات اجرایی در 1200 هکتار این طرح به عهده بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی است که با توافق با صاحبان زمین هم اکنون مشغول کار هستند.

*انقلاب در راندمان آبیاری با مشارکت محور کردن مدیریت منابع آب

هاشمی در تشریح جزئیات شیوه جدید سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاران قرار است ظرف مدت شش ماه اجرای شبکه به طول کامل را به عهده داشته باشند و پس از آن در طول سه سال از زمین‌ها با توافق با کشاورزان و اجاره زمین بهره‌برداری کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: این شیوه گامی نوین در راستای تکمیل شبکه‌های پایاب است که می‌تواند انقلابی در راندمان آبیاری کشاورزی موثر باشد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی مدیریت منابع آب و حفط و نگهداری تجهیزات مرتبط با آبیاری از جمله ایستگاه پمپاژ به تعاونی‌های مردمی سپرده شده و حتی در خصوص استملاک اراضی با مشارکت مردمی این مسئله پیش رفت.

هاشمی گفت: این اقدامات در راستای مشارکت محور کردن با تشکیل یک کارگروه فنی در شرکت مدیریت منابع آب پیگیری می‌شود تا تجربه کسب شده را به کل کشور ارتقا دهد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید ارسلان هاشمی سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ مشارکت مشارکت مردمی مدیریت منابع آب این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است