چهارشنبه 18 مهر 1403

مشترکان برق دمای کولر گازی را روی 26 درجه تنظیم کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشترکان برق دمای کولر گازی را روی 26 درجه تنظیم کنند

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه 70 درصد مصرف برق خانوارها در فصل گرم مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است، گفت: مشترکان دمای کولر گازی را روی درجه 26 تنظیم کنند تا هزینه و مصرف برق کاهش یابد.

هیوا لهونیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قرار دادن کندانسور و خنک کننده کولر گازی در مسیر باد و خودداری از مصرف بی‌رویه و غیرمسوولانه در ساعات پیک روز، تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق دارد.

وی با بیان اینکه ساعت اوج مصرف برق در کشور تابستان‌ها از 12 تا 16 و 20 تا 24 است، افزود: در این ساعات استفاده از وسایل پرمصرف نه تنها به ناپایداری شبکه و بروز خاموشی‌های ناخواسته منجر می‌شود، هزینه‌های بیشتری را به مشترکان تحمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان یادآور شد: بهتر است در این ساعات استفاده از وسایل پرمصرف از جمله جاروبرقی، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو خودداری شود و آن را به ساعات پایانی شب یا ابتدایی روز موکول کرد.

لهونیان اضافه کرد: سرویس و روغنکاری سالیانه و تعویض پوشال، نصب سایبان روی کولر آبی برای کاهش مصرف و استفاده کمتر از دور تند، موجب کاهش مصرف برق می‌شود.

وی گفت: استفاده از لامپ‌های LED، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از نور طبیعی روز در ساعات بعدازظهر و نزدیک غروب آفتاب از دیگر راه‌های کاهش مصرف برق در فصل گرما است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار داشت: مصرف کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی پنج برابر بیشتر است که با توجه به شرایط آب و هوایی استفاده از این کولرها در استان ضروری نیست.

100 درصد جمعیت شهری، تمام روستاهای بالای 10 خانوار کردستان و 654 هزار و 722 مشترک، از خدمات شرکت برق استان برخوردار هستند.

*س_برچسب‌ها_س*