جمعه 10 فروردین 1403

"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار

"مشیر دیوان" عمارتی تاریخی در دل استان کردستان، عمارتی که از پیچ و خم زمان گذر کرده و حال میراثی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

عمارتی زیبا و تاریخی که با وسعت 3650 متر مربع، در دل محله قدیمی سرتپوله سنندج واقع و یادگاری است از دوران قاجار که برای نسل‌های بعد از خود به جا مانده است.

در زمان خود متعلق به فردی به نام "میرزا یوسف مشیر دیوان" بوده، میرزا یوسف جانشین حاکم وقت کردستان بوده و بسیاری از جلسات حکومتی و دولتی را در همین عمارت برگزار کرده است.

نمای بیرونی عمارت با آجرنما و طاق‌های زیبایی که با تکنیک آجرکاری آراسته شده آدمی را به دل تاریخ می‌کشاند و عابران را برای دیدن نمای داخلی عمارت ترغیب می‌کند.

سر در ورودی عمارت یکی از زیباترین بخش‌هایی است که در همان نگاه اول چشم بیننده را می‌رباید، سردربی که به سردرب "جلوخانی" مشهور است.

بر بالای سردرب جلوخانی عمارت، جان‌پناهی قرار دارد که گویا محلی برای نگهبانی و دیده‌بانی برای نگهبانی از عمارت بوده است؛ چرا که اغلب جلسات مهم حکومتی در این مکان تاریخی برگزار می‌شده است.

از درب چوبی زیبای ورودی عمارت که گذر کنی وارد فضای هشتی با طاق سنبلی می‌شوید که محل اقامت دربان بوده که از یک طرف هم به سمت حیاط خدمه و از ورودی دیگر به سمت حیاط اصلی عمارت منتهی می‌شود.

فضای هشتی را که رد کنید به حیاط اصلی و زیبای عمارت قدم می‌گذارید که دیدن آن همه زیبایی و شش حیاط اطراف حیاط اصلی عمارت بدون شک شما را به وجد خواهد آورد.

در هنگام گذر از حیاط‌های متعدد عمارت آب‌نماهای زیبایی را خواهید دید که در کنار حوض‌های بزرگ و کوچک به چشم می‌خورد که فضای عمارت را به فضایی دلچسب و باصفا تبدیل کرده است.

به محض ورودتان به حیاط اصلی با بنایی زیبا و تاریخی با سقفی شیروانی به شکل کلاه فرنگی روبه‌رو خواهید شد که در این بخش از عمارت ایوانی ستون‌دار و زیبا و تالاری با نام تالار تشریفات نیز به چشم می‌خورد که با انواع هنرهای تزئینی همانند گچبری ساخته دست استادکاران آن زمان آراسته شده است.

وجود پنجره‌ها و درب‌های گره چینی شده در کنار ارسی‌ها و شیشه‌های رنگی نیز بر شکوه این بخش از عمارت افزوده و زیبایی و جلوه خاصی به عمارت بخشیده است.

از دیگر بخش‌های قابل توجه عمارت که زیبایی‌های آن به راستی دیدنی است، ستون های سنگی حجاری شده باطرح طنابی در کنار آزاره‌های سنگی حجاری شده با نقوش مختلف و مقرنس کاری‌های ظریف می‌باشد؛ همچنین عمارت از بخش‌های گوناگونی همانند اندرونی، حیاط خدمه، مطبخ و.. تشکیل شده است.

اگر از حیاط اندرونی عمارت گذر کنید، می‌توانید از حمام زیبای عمارت نیز دیدن کنید، با ورودتان به حمام عمارت با هجومی از طرح‌ها و نقش‌های مختلف گیاهان و حیوانات روبه‌رو خواهید شد که به حمام عمارت زینت خاصی بخشیده است، حمام عمارت از بخش‌های مختلفی همانند سربینه، گرمینه، بینه، خزینه، خلوتی و... تشکیل شده است.

آنچه که در این عمارت بیش از هرچیزی به چشم می‌آید رعایت اصول معماری اصیل ایرانی به کار رفته در بناهای عمارت است که این مکان را به یکی از عمارت‌های زیبای شهر سنندج مبدل کرده است.

انتهای پیام

"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 2
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 3
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 4
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 5
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 6
"مشیر دیوان" میراثی به جا مانده از دل قاجار 7