جمعه 7 اردیبهشت 1403

مصوباتی که در جلسه مناسب سازی معابر برای معلولان عملیاتی نمی شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مصوباتی که در جلسه مناسب سازی معابر برای معلولان عملیاتی نمی شود

مناسب سازی معابر و خیابان های شهر یاسوج برای حضور افرود معلول امری ضروری بوده و دستگاه های متولی و ناظر باید پاسخگوی مواد قانون حمایت از معلولان باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس وجود موانع فراوان در سطح خیابان‌ها و معابر، پارک ها و مکان‌های اداری در برخی نقاط مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها برای افراد دارای معلولیت ایجاد مشکل می کند بلکه مادرانی که فرزندانشان را با کالسکه نوزادی حمل می کنند از این وضعیت راضی نیستند.

شاید ما افراد سالم اگر جای معلولان از ویلچر استفاده می کردیم هرگز حاضر نمی شدیم در خیابان ها و معابر شهر یاسوج تردد کنیم، اگر چه از گذشته تا حدودی مناسب سازی انجام شده است اما این حجم کار نمی تواند پاسخگوی این قشر از شهروندان باشد و شاید همین موضوع باعث شده که معلولان خانه نشین شوند و حضور آنها را در شهر کمتر احساس کنیم.

مواد قانونی بسیاری برای حمایت از معلولان و مناسب سازی معابر وجود دارد اما اگر بخواهیم این قانون ها را نادیده بگیریم باید اذعان داشت این افراد هم بخشی از اشهروندان را تشکیل می دهند و نباید با کم کاری ها آنها اسیر خانه کرد.

آنگونه که مسئولان اذعان می کنند نرخ معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشوری می باشد و بالغ بر 18 هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که عدم مناسب سازی معابر، میادین و پارکها علاوه بر اینکه برای این گروه از شهروندان دردسر ساز است حتی سایر شهروندان نیز نسبت به مناسب سازی ها برای عبور و مرور گلایه دارند.

معماری ساختمان‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی از دیگر سختی هایی است که معلولان بعنوان یک چالش بزرگ با آن مواجه هستند بنابراین اگر صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان و سالمندان باشد می توان به رفع این چالش امیدوار بود.

بنظر می رسد باتوجه به اینکه سازمان بهزیستی نقش ناظر را با توجه به ماده 3 فصل 2 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مصوب 1396/12/20 و تبصره‌های آن دارد باید در این رابطه هم پاسخگو باشد.

در روزهای آینده تلاش می کنیم گزارش های بیشتری از این موضوع را در سطح استان داشته باشیم.

انتهای پیام /