جمعه 8 تیر 1403

معامله 60 درصد برق مورد نیاز در بورس انرژی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
معامله 60 درصد برق مورد نیاز در بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اجرای طرح اصلاح جریان مالی صنعت برق که از اردیبهشت امسال و با هدف هدایت معاملات برق به بورس انرژی و ایجاد فضای رقابتی و شفاف برای همه بازیگران بورس آغاز شده است، گفت: در ماه نخست اجرای این طرح، حدود 40 درصد برق مورد نیاز کشور در بورس انرژی معامله شد که این رقم در خرداد به 60 درصد رسید و پیش بینی می‌شود در ماه‌های تیر و مرداد از 60 درصد هم فراتر رود.

وی با بیان این که از ابتدای اجرای طرح اصلاح جریان مالی صنعت برق، شرکت توانیر به طور منظم و هفتگی 500 میلیارد تومان برای خرید برق به حساب شر کت‌های توزیع واریز کرده و این روند ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 30 میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش حدود 3700 میلیارد تومان توسط شر کت‌های توزیع نیروی برق خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به حضور فعال همه شرکت‌های توزیع در این بازار، از عرضه برق توسط 35 نیروگاه خصوصی و 26 نیروگاه دولتی در این بازار خبر داد و تصریح کرد: نیروگاه‌های دولتی 54 درصد و نیروگاههای خصوصی 46 درصد از سهم معاملات برق این دوره را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در پایان گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف برق، تداوم تزریق نقدینگی و افزایش نقدینگی مورد نیاز معاملات برق در بورس انرژی انتظار می‌رود شاهد رونق بیشتری در حجم معاملات بورس انرژی باشیم.