دوشنبه 23 مهر 1403

معاون استاندار: ترویج رعایت حجاب در جامعه نیازمند کار فرهنگی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار: ترویج رعایت حجاب در جامعه نیازمند کار فرهنگی است

سنندج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: ترویج رعایت حجاب و عفاف در جامعه نیازمند کار فرهنگی است که این امر مهم در گذشته به خوبی صورت نگرفته است.

حسین خوش‌اقبال روز پنجشنبه در اولین جلسه سازمان قضایی شورای امر به معروف و نهی از منکر کردستان اظهار داشت: در برخی موارد اگر کوتاهی در زمینه رعایت عفاف و حجاب صورت گرفته، ناشی از عملکرد خود دستگاه‌ها است و باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنیم.

وی یادآور شد: با کسانی که قصد دارند از طریق بی‌حجابی به نظام ضربه بزنند برخورد می‌شود اما بسیاری از روی ناآگاهی اقدام به این کار می‌کنند که نیاز است با کار فرهنگی آنان را آگاه ساخت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه نوع برخورد با هنجارشکنان باید کارساز باشد، اضافه کرد: بخشی از این اقدامات در زمینه مقابله با بی‌حجابی باید از طریق دستگاه‌های فرهنگی، روحانیون و معلمان صورت گیرد.

خوش اقبال خواستار همکاری دستگاه‌های مختلف در راستای ترویج رفتار اسلامی در جامعه شد و یادآور شد: به ادارات در مورد رعایت حجاب و رفتارهای اسلامی تذکر داده شده و همه باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرزندان شهدا چشم و چراع نظام هستند، افزود: در صورتی که گزارشی از برخورد بد با کارمندان فرزندان شهدا در ادارات دریافت شود، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شده است

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به فراموشی سپرده شده و اجرای آن کمتر مشاهده می‌شود در حالیکه باید کسانی در اماکن عمومی به هنجارشکنان در بحث حجاب تذکر لسانی بدهند.

سردار سیدصادق حسینی اظهار داشت: حجاب موضوع مهمی است که با تار و پود اسلام مرتبط است و یکی از ارزش‌های اسلامی و دینی است، پس نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و مردم وظیفه دارند در بحث مقابله با بدحجابی فعال باشند، اضافه کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته اما سه بخش مهم خانواده، جامعه و دستگاه‌های مختلف باید تشریک مساعی کرده و در زمینه فرهنگ سازی رعایت حجاب و عفاف همکاری بهتری داشته باشند.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان بر لزوم فرهنگ‌سازی و نظارت بر دستگاه‌ها و ارزیابی آنان در حوزه رعایت حجاب و عفاف و الگوهای اسلامی تاکید کرد و افزود: نیاز است بر تولید و تبلیغ لباس‌های نامناسب در بازار نظارت وجود داشته باشد چرا که بسیاری از مدل‌های پوشاک که عرضه می‌شود با الگوهای اسلامی منافات دارد.

سردار حسینی آموزش فرهنگ عمومی و اسلامی را در جامعه ضعیف و نامناسب دانست و یادآور شد: در قسمت‌هایی از شهر بویژه کمربندی آبیدر، حجاب آنچنان که لازم است از سوی بانوان رعایت نمی‌شود و عده‌ای که رعایت نمی‌کنند نمود بیشتری دارد پس باید در فضای مجازی، دانشگاه‌ها و مدارس در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و خانواده‌ها نیز باید جدی‌تر به موضوع ورود پیدا کنند.

لزوم تولید محتواهای فرهنگی

مدیر کل صدا و سیمای کردستان هم با بیان اینکه علت شناسی خوبی از مسائل در استان نداریم، اظهار داشت: دلیل بدحجابی را به خوبی نمی‌دانیم و باید کارشناسی شده در این زمینه کار کنیم.

جعفر عبدالملکی به ارتباط مهم حجاب با خانواده اشاره کرد و گفت: در کردستان آسیب‌پذیری ویزه‌ای وجود دارد و باید با نگاه عینی و برنامه‌های راهبردی در رابطه با فرهنگ حجاب در جامعه گام بردایم.

وی بر لزوم رصد اهداف دشمن در شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه هدف قرار دادن خانواده تاکید کرد و گفت: ضربه به خانواده، آسیبب به اجتماع و نظام است، پس باید دستگاه‌ها تولید محتوا کرده و از برخورد دوگانه در بحث مقابله با بدحجابی اجتناب کنند.

مدیرکل صدا و سیمای کردستان با اشاره به اینکه برخورد نامناسب با افرادی که حجاب را رعابت‌نمی‌کنند باعث دشمنی آنان با دین می‌شود، افزود: باید به تمام مباحث فرهنگی و ظرفیت‌های استان توجه کرد و برای ارتقا ان گام برداشت.

فعالیت 2400 نفر در دیده‌بان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان نیز اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 400 نفر در سامانه سجام (سامانه دیده‌بانان مردمی) فعالیت دارند.

رضا اعظمی اضافه کرد: این افراد کار مطالعاتی را با فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلفیق کرده‌اند و بر سالم سازی کار ادارات با محوریت فقه اسلامی نظارت دارند.

وی با بیان اینکه گزارش‌های این افراد به دست معاونت اجتماعی می‌رسد، افزود: تمام تلاش ما این است از تخلفات در بخش‌های مختلف به ویژه عدم رعایت حجاب در دستگاه‌های مختلف ممانعت کنیم.

کشف 40 هزار لیتر مشروبات اللی

معاون اماکن عمومی فرماندهی انتظامی کردستان نیز اظهار داشت: سال گذشته 40 هزار لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز و پنج هزار دستگاه تجهیزات ماهواره قاچاق در استان کشف شد.

سرهنگ ایرج حسن‌خانی افزود: تشکیل 17 پرونده اخلاقی فضای مجازی، شناسایی 17 باند فساد و 17 باند توزیع مشروبات الکلی، از جمله اقدامات این بخش در سال گذشته بود.

*س_برچسب‌ها_س*