چهارشنبه 18 مهر 1403

معاون وزیر علوم: تکثیر الگوهای استارتاپ مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون وزیر علوم: تکثیر الگوهای استارتاپ مورد توجه قرار گیرد

بیرجند - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استارتاپ‌ها قابلیت تکثیر دارند و الگوهای موفق در این عرصه و زایش الگوهای تازه‌تر باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

غلامرضا غفاری روز یکشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان رویداد استارتاپ ویکند دانش کار که به شکل مجازی در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: زندگی زایا و زندگی که در آن رشد و بالندگی وجود دارد مهم بوده که برای نیل به آن باید به دستاوردهای جدید از منظر توسعه دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: توسعه در گرو فعال‌سازی ظرفیت‌ها و فعال شدن کنش‌گران اجتماعی است که تبدیل به عاملان شده و از یک اثرگذاری بیشتری بهره‌مند می‌شوند و قابلیت‌های جدید کسب می کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آینده یک جامعه به کنش‌گری کنش‌گران آنها بستگی دارد و این کنش‌گری وقتی مبتنی بر اندیشه و تعقل و بینش توام با بینش باشد اثرگذاری بیشتری را دارد.

غفاری گفت: پشتیبانی از کنش‌گران اجتماعی در حوزه دانشگاه اهمیت دارد و یک جمع دانشجویی که برای یک حرکت داوطلبانه داوطلب می‌شوند و حمایت از ایده‌ها و تکمیل فرآیند ایده و رسیدن به مرحله خودگردانی و خوداتکایی اهمیت مهمی در عرصه کارآفرینی دارد و استارتاپ‌هایی که در مجموعه دانشگاه‌ها بنا به تجربه در دیگر دانشگاه‌ها هم نشان می‌دهد که پنجره‌های جدیدتری را به روی دانشجویان باز می‌کند.

وی افزود: این تاثیرگذاری منحصر به جمع کنش‌گران استارتاپی نیست و به نوعی بر روی دیگر مجموعه‌ها هم اثرگذار است، رونق بخشی به فضای زندگی تحصیلی دانشجویان در کنار زندگی حرفه‌ای که صرف آموزش حرفه‌ای می‌شود استارتاپ‌ها می‌توانند اهمیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: زمانی زندگی حرفه‌ای دانشجویان اثرگذار است که بتواند در کنار زندگی دانشجویی از غنای بیشتری برخوردار شوند و مهارت‌افزایی باید در عرصه‌هایی که مکمل عرصه دانشجویی دانشجویان است رقم بخورد و استارتاپ‌ها یکی از مناسبت‌ترین بسترها برای تقویت زندگی تحصیلی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: استارتاپ و کارآفرینی با محوریت آسیب‌های اجتماعی و اینکه به چه شکل می‌توان با بهره‌گیری از این رویداد از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: همه اذعان دارند که آسیب اجتماعی نوعی اختلال و تجربه آنها در جایی است که تجربه زیستی انسان‌ها زمانی که محتوی لازم را ندارد و در آن خلاء وجود دارد احتمال بروز آسیب های اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید به شکل مداوم پیوستگی ها و وابستگی و تعلق افراد را نسبت به جایگاهی که در آن قرار دارند فراهم کنیم و به میزانی که این پیوستگی‌ها و تعلق‌ها محقق می‌شوند مقاومت و تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها و ورود به حوزه‌هایی که با هنجارهای جامعه همخوانی ندارند کاهش پیدا کند.

غفاری گفت: کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی یکی از عناصر اساسی برای جستجوی فرصت‌هاست و امکان نوعی کاوش را برای ورود به بازار کار و داشتن حس تعلق در افرار فراهم می‌کند و از این منظر استارت آپ‌ها امکان پیوستن به زنجیره‌هایی که فراتر از آنچه در بستر دانشگاه داریم را فراهم می‌کند.

وی افزود: کارآفرینی را نمی توان به عنوان امر فردی تلقی کرد بلکه امر جمعی است که حاصل هم‌افزایی ایده‌های نو و تشخیص ایده‌هایی است که می‌توانند به خلق فرصت‌های جدید منجر شوند و درک فرصت‌ها و موقعیت‌های جدید یک نقش مهم برای عرصه نوآوری و کارآفرینی دارد.

وی اظهار داشت: در جمع دانشجویان مجموعه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه وجود دارد و وجود هنجارهای مشترک و اهداف مشترکی که در بین جامعه دانشگاهی وجود دارد امکان تبادل اطلاعات و خلق فرصت های تازه فراهم می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشجویان در بستری قرار دارند که دانشگاه نام دارد و بهره‌مند از یک سرمایه نمادین بالایی است و امکان پیوند مجموعه نیروهای دانشگاهی اعم از دانشجویان با اعضای هیات علمی را با منابع بیرون دانشگاه فراهم می‌کنند.

غفاری گفت: همکاران ما در دانشگاه و اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه بسترسازی لازم را فراهم کنند تا دانشگاه با محیط اطراف خود و نیازهای جامعه به خوبی ارتباط برقرار کند چون این هم‌افزایی به نوعی توان بیشتری را در بین کنشگران در قالب‌های مختلف فراهم می‌کند.

رویداد استارتاپ ویکند دانش کار از مرداد ماه سال جاری با برگزاری چهار کارگاه 200 شرکت کننده آغاز شد و پس از داوری که روز جمعه گذشته انجام گرفت از سه گروه استارتاپی تجلیل شد.

گروه‌های منتخب از دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و دانشگاه بیرجند و دانشکده فردوس هستند.

*س_برچسب‌ها_س*