جمعه 13 مهر 1403

مقاومت بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت واحد‌های مسکن شهری هم رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مقاومت بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت واحد‌های مسکن شهری هم رسید

طرح نهضت ملی مسکن از سال 1400 کلید خورد که در همان زمان با باز شدن سایت طرح های حمایتی بسیاری از متقاضیان به امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کردند و همان دوره هم مقرر شد که بانک ها برای کاهش یافتن فشار آورده متقاضیان تسهیلات 550 میلیون تومانی را پرداخت کنند اما متاسفانه از همان دوره سنگ اندازی های بانک ها برای پرداخت تسهیلات آغاز شد که همین امر باعث شد که مجلس قانون جهش تولید مسکن را تصویب کند.

طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک ها 20 درصد از تسهیلات خود را با بخش مسکن اختصاص دهند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هنوز بعد از گذشت سه سال بانک ها همچنان مقاومت خود را برای پرداخت تسهیلات دارند و هیچ بانکی حاضر نیست که تسهیلات ساخت بدهد در نتیجه بسیاری پروژه های نهضت ملی مسکن خوابیده است.

در دولت سیزدهم که جلسات شورای عالی مسکن هر ماه با حضور رئیس جمهور شهید برگزار می‌شد همواره بر پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تاکید میشد و همواره تذکرات لازم به روسای بانک ها و همچنین بانک مرکزی داده میشد اما با این وجود بانک ها در این قضیه مقاومت کرده و تنها بانک مسکن با توجه به تخصصی بودن بانک اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت کرده است.

در همین زمینه هم حمید رضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متاسفانه هیچ یک از بانک ها اقدام به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن 550 میلیون تومانی در شهرهای کوچک نمی کنند گفت: این اقدام خود باعث شده که روند ساخت مسکن کند شود و بسیاری از سازندگان دیگر انگیزه ای برای ادامه دادن پروژه های نهضت ملی مسکن نداشته باشند.

وی افزود: تاکنون پیگیری های بسیار زیادی برای همکاری بانک ها کرده ایم اما متاسفانه مقاومت آنها زیاد بوده و همین امر باعث شده که پروژه ها کند شود.

سهرابی با اشاره به اینکه زمین های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک فراهم شده است گفت: تا زمانی که منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه‌ها تزریق نشود نمی توان امیدی داشت که ساخت و اجرای پروژه ها ادامه یابد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اظهار کرد: طبق قانون باید تمامی بانک ها 20 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که در این زمینه متاسفانه بانک ها به قانون عمل نمی کنند.

گفتنی است بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی باید هرچه سریعتر برای اجرایی‌شدن این قانون اقدامات لازم را انجام دهند.

خبرنگار: محبوبه کباری