سه‌شنبه 24 مهر 1403

ملخ‌های صحرایی با هواپیمای سمپاش در برخی مناطق سیستان و بلوچستان قلع و قمع شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ملخ‌های صحرایی با هواپیمای سمپاش در برخی مناطق سیستان و بلوچستان قلع و قمع شدند

زاهدان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی برای نخستین بار پس از 25سال با استفاده از هواپیمای سمپاش در برخی مناطق این استان انجام شد.

غلام‌حیدر زورقی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هواپیما با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور در استان مستقر و عملیات مبارزه را در مناطق سخت گذر و ریگزارها که امکان تردد خودرو نیست انجام می‌دهد. وی ادامه داد: هواپیمای یادشده قادر است روزانه بین 500 تا 700 هکتار از اراضی را سمپاشی کند رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امروز با اخذ مجوز شورای تامین شهرستان بمپور هواپیمای سمپاش کار مبارزه شیمیایی را در این شهرستان آغاز کرده و در صورت نیاز در سایر شهرستانهای حوزه جازموریان با تایید شورای تامین هر شهرستان عملیات مبارزه هوایی در آن منطقه انجام خواهد شد. زورقی افزود: تاکنون با مشارکت بهره برداران از انواع روش های مبارزه با این آفت خطرناک شامل استفاده از سمپاش‌های دستی، یو ال وی پاش پشت و آنتی و مبارزه شبانه استفاده شده است. وی خاطر نشان کرد: 114 هزار هکتار از مراتع استان از آبانماه سال گذشته تاکنون علیه این آفت سمپاشی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این سازمان پارسال هنگام هجوم ملخ صحرایی به استان با بسیج تمام امکانات، مبارزه با این آفت را در سطح 211 هزار و 535 هکتار از مراتع منطقه انجام داد و مانع آسیب‌رسانی به بخش کشاورزی شد. به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت شان تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند. ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند. این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم نیز می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*