سه‌شنبه 10 مهر 1403

مناظره جنجالی بین معاون حقوقی پرسپولیس و وکیل بیرانوند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مناظره جنجالی بین معاون حقوقی پرسپولیس و وکیل بیرانوند

رای پرونده علیرضا بیرانوند گلر سابق تیم فوتبال پرسپولیس هنوز صادر نشده و همین موضوع شائبه هایی را به وجود آورده است. معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس و وکیل علیرضا بیرانوند با یکدیگر در این باره بحث و جدل کردند که به شرح زیر است.

هومن هدایتی معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس درباره پرونده علیرضا بیرانوند اظهار کرد: به هر حال باشگاه‌ها محور توسعه فوتبال هستند و این اصل انکار ناپذیر است. در مقررات فیفا و دادگاه آرای حل اختلاف مجازات فسخ یک طرفه از سوی بازیکن را صادر کردند. تعهد و وظیفه شناسی که برای دهه 60 نیست. آن چیزی که در پرونده بیرانوند اتفاق افتاد این بود که اصل پایداری، لزوم قرارداد و حسن نیت طرفین از سوی بازیکن نقص شده است. من تصمیم گیرنده نیستم و فقط دفاع کردم و امیدوارم قاضی پرونده هم با صرف وقت کافی و با حوصله بررسی کرده و رای عادلانه‌ای صادر شود.

هدایتی درباره اینکه دلیل به تاخیر افتادن پرونده بیرانوند چه چیزی هست، گفت: من کمیته تعیین وضعیت را درک می‌کنم، چون کارشان زیاد است. البته خیلی بهرت بود که به این پرونده سرعت بیشتری می‌دادند. کما اینکه ما از همان ابتدا بیان کردیم که با توجه به قرارداد بازیکن در الحاقیه معروف ذکر شده که 15 روز بعد از پایان رقابت‌ها (اعم از لیگ برتر و جام حذفی) بند 16 تعارف و مقررات حقوقی جام حذفی 31 خرداد ماه 1403 به پایان رسیده است. بیرانوند در 30 خرداد قراردادش را فسخ کرده است و 16 روز تعجیل کرده است.

اساسا با تمام احترامی که برای نور شرق قائل هستم، ما نباید وارد مسائل کارشناسی می‌شدیم. اما اساسا حسن نیت داشتیم در حالی که حسن نیت در مقابل ما نقض شده است و ما نمی‌توانستیم حسن نیت را زیرپا بگذاریم. اعلام آمادگی کردیم و 4 جلسه با کارشناس برگزار کردیم و همه اسناد و مدارک اعم از فیزیکی، اصل فیش‌ها، پرینت‌های بانکی بررسی و مشخص شد که باشگاه پرسپولیس تمامی قرارداد بازیکن را پرداخت کرده است؛ بنابراین فسخ ایشان از آن جهت که در دوره حفاظت قرارداد بوده درست نبوده است.

او درباره اینکه باشگاه پرسپولیس زمان اعلام رای بیرانوند را می‌داند، گفت: ما منتظر اعلام رای هستیم. به طور معمول ما صحبت نکریدم که رای را زود صادر کنید و ما گفتیم به تصمیمات کمیته تعیین وضعیت احترام می‌گذاریم و هر موقع دلشان می‌خواهد رای را صادر کنند. قطعا خودشان هم در تصمیم گیری عجله دارند.

هدایتی درباره اینکه گفته می‌شود امروز جلسه کمیته تعیین وضعیت برگزار می‌شود، گفت: من بی اطلاع هستم.

هدایتی درباره اظهارات سلیمانی گفت: ما در پرداختی‌های بیرانوند 18 فقره پرداختی داریم و باشگاه پرسپولیس تمام مطالبات او را در 18 فقره داده است. این اعداد آن قدر واضح و روشن است که هر کسی حساب و کتاب بلد باشد این اعداد را می‌تواند جمع کند. قرارداد ایشان برای امسال که فسخ کردند 15 میلیارد و 300 میلیون بوده است و 20 درصد آپشن‌ها بوده است که اگر درست گفته باشم مبلغ 19 میلیارد و 8 میلیون تومان است. ما همه را پرداخت کردیم و در مقررات ناظر هم می‌گوید پرداخت مبلغ درمانی ایفمارک و 2/5 درصد قرارداد برعهده بازیکن است. این موضوع در قرارداد بازیکن و ناظر نوشته شده است؛ بنابراین ما این 2 فقره را پرداخت نکردیم، چون برعهده بازیکن بوده است، اما در حساب مالی بازیکن اعمال شده و پرینتش هم موجود است. توصیه‌ای که به سلیمانی دارم که درباره مدیران باشگاه پرسپولیس و اینکه چه چیزی زیبنده هست یا نیست صحبت نکند.

شما کار حرفه‌ای وکالتی خود را انجام بدهید و من هم وظیفه حقوقی ام را انجام بدهم. باشگاه پرسپولیس در 18 فقره مطالبات بیرانوند را پرداخت کرده است. شما نظر کارشناس رسمی دادگستری را قبول ندارید؟ ایشان نوشتند که مطالبات بیرانوند از باشگاه پرسپولیس صفراست.

او افزود: کارشناس مالی پرینت‌های بانکی را بررسی کرده است و پول به حساب کسی می‌رود جعل دارد و من چه چیزی را جعل کردم. پولی که به حساب بازیکن نشسته جعل صورت نگرفته است.

هدایتی درباره اینکه بحث پاداش‌ها جزو قرارداد بازیکن می‌شود، گفت: هم مقررات ناظر و هم بند 4 الحاقیه می‌گوید که رعایت بخشنامه‌ها برای بازیکن الزامی است. در مقررات ناظر می‌گوید بازیکن 20 درصد می‌تواند آپشن و امتیاز داشته باشد و در بند 4 الحاقیه باشگاه پرسپولیس تاکید کرده که آقای بازیکن امتیازات شما از این قرارداد 20 درصد است. شما می‌خواهید 300 میلیون بیشتر بگیرید نمی‌توانید و این استحقاق را ندارید. بند 16 تعاریف مقررات حقوقی نوشته فصل مسابقاتی را تعریف کرده است و گفته آخرین بازی لیگ برتر و جام حذفی که هر کدام دیرتر تمام می‌شود هست. ما نوشتیم آخرین بازی لیگ که بین سپاهان و مس رفسنجان در 31 خرداد ماه صورت گرفته است. 3 جلسه تعیین کردند، اما وکیل بیرانوند مدرکی نیاورده بود.

هدایتی درباره اینکه امروز جلسه‌ای برای جعل مطالبات مالی بیرانوند برگزار می‌شود، گفت: من ابلاغیه‌ای دریافت نکردم، چون هنوز مبلغ دادرسی اش را ندادند.

مصطفی سلیمانی وکیل علیرضا بیرانوند گفت: من نمی‌دانم فردا جلسه کمیته تعیین وضعیت هست یا نه! اما ما را ساعت 15 خواستند تا به این موضوع رسیدگی کنند.

سلیمانی درباره اینکه شکایتی دیگر علیه باشگاه پرسپولیس مطرح کردید، گفت: آن شکایت جدا بوده است. این قضیه را از چند جنبه می‌شود بررسی کرد حقوقی، هواداری و مدیران پرسپولیس که در این چند وقت اخیر مصاحبه کردند. از دید هواداری به این قضیه نگاه کنیم به هر حال بیرانوند چندین سال در پرسپولیس بوده و به خوبی در این تیم ظاهر شده و خاطرات زیادی دارد. وقتی بیرانوند تصمیم گرفت و باشگاه جدید انتخاب کرد هواداران ناراحت شدند و باشگاه هم حق دارد پیگیر موضوع باشد.

هواداران باید قضیه را به صورت حرفه‌ای نگاه کنند و از مسائلی که در پرونده وجود دارد و اطلاعاتی موجود نیست به شایعات توجه نکنند. هواداران بعد از صدور حکم علیه باشگاه پرسپولیس یا علیرضا بیرانوند انتقاد کنند. از جنبه حقوقی و تخصصی بخواهیم نگاه کنیم. من وقتی عبارت قرارداد را بررسی کردم بی شک اقدام بیرانوند مبنی بر فسخ قرارداد توجیه پذیر بوده، چون از قرارداد هر 2 فصل طلبکار است. بخشی از مطالبات بیرانوند بابت پاداش‌ها و پول ایفمارک را به اصل قرارداد آوردند. پرونده مباحث اختصاصی زیادی دارد به خاطر همین به کارشناس ارجاع شده است.

وکیل حقوقی بیرانوند درباره اینکه علاوه بر بحث حقوقی ادعای قضایی هم دارد، گفت: بله همین ادعای جعل است. برای جعل مطالبات مالی بیرانوند امروز جلسه‌ای برگزار می‌شود. باشگاه پرسپولیس در سند مالی 300 میلیون که اختلاف در فصل دوم وجود دارد را جعل کرده و اسناد مالی که زیر حساب باشگاه رد کرده به عنوان پاداش مطرح کرده است. باشگاه پرسپولیس در اسنادی که به کارشناس داده این لایحه را پاک کرده است و گفته چیزی به نام پاداش نداریم و به عنوان آفر و امتیازات است و آن را به کارشناس مالی ارائه داده اند و ما روی این موضوع شکایت کردیم. درخواست کارشناس نرم افزار و رایانه را دادم تا این موضوع ثابت شود. در بند آخر نظریه کارشناسی گفته که ما این مسائل را از لحاظ ماهوی می‌گذارم تا کمیته تعیین وضعیت تصمیم بگیرد.

واقعیت امر این است که ما دغدغه مان از مدیران پرسپولیس بیشتر است که زودتر این رای صادر شود، چون این موضوع باعث شده که روی عملکرد بیرانوند تاثیر بگذارد و دوست نداریم که در برزخ باشیم. ما به مراجع قضایی فوتبال احترام می‌گذاریم، اما متاسفانه از روز اول مسئولان باشگاه پرسپولیس چندین بار مصاحبه کردند که رای صادر شده که این زیبنده باشگاه بزرگ پرسپولیس نیست. به هر حال موضوع مهمی است و باید به شفافیت برسد و رای صادر شود. شک نکنید که فضا سازی رخ داده است هنوز حکم صادر نشده و اگر صادر شده بود باید به من ابلاغ می‌شد. اینها یکسری فرضیات ذهنی هست که در رسانه‌ها منتشر می‌کنند که حکم علیه بیرانوند و یا به نفع او هست. کمیته محترم وضعیت تعیین می‌کند حکم به نفع چه کسی هست.

او افزود: از روز اول چقدر فشار رسانه‌ای و مصاحبه صورت گرفت. چند روز پیش یکی از اعضای هیئت مدیره سابق پرسپولیس گفت رای صادر شده و به زودی به ما اعلام می‌شود و این‌ها شائبه ایجاد می‌کند.

سلیمانی درباره اینکه یکی از رسانه‌ها در 25 مرداد ماه اعلام کرد که رای بیرانوند صادر شده است، گفت: من سالهاست که در ارگان قضایی فدراسیون فوتبال وکالت می‌کنم و به طور تخصصی دارم کار می‌کنم. پرونده‌های قضایی در دادگاه و فدراسیون فوتبال روندی را دارند. یک پرونده معمولی در کمیته تعیین وضعیت شاید 5، 6 ماه طول بکشد و پرونده‌ها بسیار زیاد است و باید بررسی شود. به صورت عرفی پرونده‌ها چند ماه صادر می‌شود، اما متاسفانه برخی از آقایان به خاطر اینکه فشار بگذارند حرف‌هایی می‌زنند. مدیران باشگاه پرسپولیس به خاطر ترس از نتیجه رای فرضیات ذهنی خود را در قالب مصاحبه اعلام می‌کنند.

او درباره اینکه معاون حقوقی پرسپولیس مدعی به تعجیل فسخ قرارداد از سوی بیرانوند را دارد، گفت: بیرانوند با باشگاه پرسپولیس در 30 خرداد ماه 1403 فسخ قرارداد کرده است. در بند 2 قرارداد اعلام شده که در صورتی که در طول فصل باشگاه کلیه مطالبات بازیکن را پرداخت نکند بازیکن می‌تواند بعد از 15 روز از آخرین بازی فصل 1403 اعم از بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی قرارداد خود را به صورت یک جانبه فسخ نماید. مدیران پرسپولیس از جمله درویش و بادامکی مصاحبه کردند. بادامکی گفته بندی بود که اگر ما تا 27 خرداد ماه الباقی مطالبات بیرانوند را پرداخت نمی‌کردیم بند فسخ فعال می‌شد، اما ما بدهی را 26 پرداخت کردیم و این نشان می‌دهد که در واقع این آخرین بازی فصل بود. درویش بیان کرده که ما بند 15 روزه گذاشتیم، اما 12 روزه پرداخت کردیم. خودشان به این موضوع اقرار کردند.

سلیمانی گفت: آقای هدایتی گفتند که در مقررات درباره پول ایفمارک و پاداش‌ها پیش بینی شده که این هزینه‌ها برعهده بازیکن است. هیچ جای مقررات ناظر ننوشته است که هزینه ایفمارک برعهده بازیکن است و در قرارداد هم نوشته نشده است. هم در کمیته تعیین وضعیت و هم در کمیته استیناف قید شده که هزینه ایفمارک برعهده باشگاه است مگر اینکه در قرارداد پیش بینی شده باشد. حالا کاهلی باشگاه پرسپولیس را نباید برعهده ما بگذارید. دوم: اگر من نباید درباره مدیران پرسپولیس صحبت نکنم ایشان هم درباره موکلم صحبت نکند.

اگر باشگاه پرسپولیس منظورش 15 روز آخر فصل بود چرا 15 روز از آخرین بازی‌ها اعم از بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی زدند؟ شما که پیش بینی می‌کنید منظورتان آخرین بازی فصل است و در اقرار مدیران باشگاه هست و سند از این واضح‌تر وجود ندارد. اگر در جایی از مقررات دیدید که پول ایفمارک برعهده بازیکن است من دیگر در فوتبال فعالیت نمی‌کنم.

وکیل حقوقی بیرانوند گفت: موضوعات پرونده بیرانوند مشخص هستند و نهایتا کمیته تعیین وضعیت باید در این باره تصمیم گیری کند. ما یک مقررات تعیین وضعیت داریم که هر قانونی بخواهد تصویب شود باید به صورت قانونی شرایطش را طی کند، کارگروه در هیچ جا نمی‌تواند دستورالعمل تصویب کند. ایرادی که گرفتم قانونی است.