یک‌شنبه 17 تیر 1403

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403 اعلام شد / همه آنچه باید از اظهارنامه مالیاتی بدانید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403 اعلام شد / همه آنچه باید از اظهارنامه مالیاتی بدانید

اقتصادنیوز: همزمان با فرارسیدن فصل تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1403، سازمان امور مالیاتی مهلت آن را تا 31 مرداد ماه اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در حال حاضر بسیاری از افراد در گیرودار تکمیل فرم‌ها و محاسبات پیچیده مالیاتی هستند. آنطور که سازمان امور مالیاتی خبر داده، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1402، آخرین روز مردادماه است.

بخشنامه سازمان امور مالیاتی همچنین نشان می‌دهد که مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 1402 مالیات اشخاص حقوقی و املاک اجاری اشخاص حقیقی، پایان تیرماه است. در بخش دیگری از این بخشنامه که توسط محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است، آمده است که فرم تعیین مالیات مقطوع کلیه صاحبان مشاغل دارای شرایط مربوطه و اظهارنامه‌های پیش‌فرض گروه‌های دوم و سوم عملکرد سال 1402 از هفته سوم تیر ماه به تدریج در سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری خواهد شد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

برای اینکه بدانیم اظهارنامه مالیاتی چیست، باید به ماده یک آیین‌نامه ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه کنیم که در پاسخ به این سوال، بیان می‌کند که «اظهارنامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه‌هایی که توسط سازمان، تهیه و اعلام می‌شود».

کارشناسان مالیاتی، به بیانی ساده‌تر، اظهارنامه مالیاتی را همچون یک کارنامه می‌دانند که اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول مالیات، عملکرد و رویدادهای مالی خود را در آن ثبت می‌کنند.

آنچه که درباره اظهارنامه مالیاتی حتما باید رعایت شود، ثبت دقیق و صحیح اطلاعات مورد نیاز و ارسال به موقع آن است. اگر به این نکته توجه نشود، فرد باید در انتظار جریمه‌های سنگینی باشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید