سه‌شنبه 12 تیر 1403

مکرون به راست‌افراطی می‌بازد؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مکرون به راست‌افراطی می‌بازد؟

پس از آنکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی غیرمنتظره شد، حالا این انتخابات فرانسه را می‌تواند در مسیر جدیدی قرار دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فرانسوی‌ها روز یکشنبه برای دور اول انتخابات زودهنگام قانون‌گذاری که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به‌طور غیرمنتظره آن را خواستار شد، پای صندوق‌های رای رفتند؛ قماری که این کشور را در ابهام عمیقی درباره...

رویترز

اکثریت جدید قانون‌گذاران، مکرون را مجبور خواهند کرد تا مخالف سیاسی خود را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کند و سیاست داخلی فرانسه را به‌طور بنیادی تغییر دهد و سیاست خارجی آن را به هم بزند. اگر اکثریت مشخصی به وجود نیاید، کشور ممکن است ماه‌ها دچار آشفتگی یا بن‌بست سیاسی شود. پیر هاسکی، تحلیلگر سیاسی هم به الجزیره می‌گوید که زندگی مشترک مکرون و اجتماع ملی «منطقه‌ای نامشخص برای فرانسه خواهد بود.» از طرفی مکرون که احتمال استعفای خود را رد کرده است، نمی‌تواند یک سال دیگر انتخابات پارلمانی جدید برگزار کند. انتظار می‌رود حزب ملی‌گرا و ضدمهاجر اجتماع ملی فرانسه بر این رقابت مسلط شود. اتحاد گسترده احزاب چپ می‌تواند آنها را در رتبه دوم قرار دهد. انتظار می‌رود که حزب رنسانس میانه‌روی مکرون و متحدانش کرسی‌های زیادی را از دست بدهند. اکثر صندوق‌های رای ساعت18 به وقت محلی بسته شدند. شمارش آرا از ساعت20 به وقت محلی آغاز شد.

رای‌گیری در دو دور انجام می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود، مشارکت در دور اول بالا باشد. رقابت بر سر 577کرسی است که به هر ناحیه یک کرسی تعلق می‌گیرد. در هر ناحیه، کرسی به نامزدی تعلق می‌گیرد که بیشترین رای را به‌دست آورد. هر تعداد نامزد می‌توانند در دور اول در هر ناحیه با هم رقابت کنند، اما آستانه‌های مشخصی برای رسیدن به دور دوم وجود دارد که یک هفته بعد، در 7ژوئیه برگزار می‌شود. در اکثر موارد، برای دور دوم دو نفر برتر رای می‌آورند و به رقابت نهایی خواهند پرداخت. البته استثناهایی هم وجود دارد. دور دوم در برخی از ناحیه‌ها می‌تواند سه یا حتی چهار نامزد داشته باشد؛ درصورتی‌که بتوانند تعداد آرایی برابر با حداقل 12.5درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده را به‌دست آورند. بیشتر موسسات نظرسنجی انتظار دارند که نرخ مشارکت رای‌دهندگان در دور اول از 60درصد فراتر رود؛ درحالی‌که در سال2022 این رقم 47.5درصد بود.

امانوئل مکرون، امیدوار است که واکنش فرانسه [به رای‌گیری زودهنگام] این باشد که «ما آنها را [اجتماع ملی] در قدرت نمی‌خواهیم، آنها یک اپوزیسیون قوی هستند اما ما آنها را در قدرت نمی‌خواهیم و این ممکن به نظر می‌رسد.» اما برخی می‌گویند مکرون دست به یک قمار قوی زده و ممکن است قدرت را با اجتماع ملی شریک شود. پیر هاسکی می‌گوید: «از رئیس‌جمهور مکرون نارضایتی زیادی وجود دارد. او دید که در انتخابات اروپا، حزبش خیلی بد عمل کرد و قمار کرد و به نظر می‌رسد که در شرف شکست است.» او اضافه کرد که بلوک چپ نیز «به‌شدت» بر اتحاد میانه‌روی مکرون تاثیر خواهد گذاشت. این تحلیلگر بر این باور است که فرانسه رئیس‌جمهوری خواهد داشت که پیروانش در پارلمان رتبه سوم خواهند بود و حتی به رتبه دوم هم نخواهند رسید. او می‌گوید: «بنابراین، [مکرون] یک اشتباه دیگر در آنجا مرتکب شد؛ زیرا فکر می‌کرد آنها [چپ‌ها] نمی‌توانند به این سرعت متحد شوند.»

انتخابات فرانسه برای سایر کشورهای اروپا نیز بسیار مهم است. در آلمان، پس از آنکه راست افراطی و چپ افراطی سیاست‌های اقتصادی خود را اعلام کردند، کسب‌وکارها از نزدیک انتخابات فرانسه را زیر نظر دارند. پاتریک برندمایر، مدیر عامل اتاق صنعت و بازرگانی فرانسه و آلمان، به خبرگزاری آلمان گفت: «شرکت‌های آلمانی و فرانسوی هنگام تحلیل سیاست‌های اقتصادی راست و چپ فرانسه به یک نتیجه رسیده‌اند: جذابیت فرانسه آسیب خواهد دید.»

--> اخبار مرتبط
مکرون به راست‌افراطی می‌بازد؟ 2