شنبه 14 مهر 1403

نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم!

تعویض‌های درخشان گاریدو در دقایق پایانی و تغییر سبک بازی پرسپولیس؛ در لحظاتی که همه منتقد تصمیمات او بودیم.

به گزارش ورزش سه، پرسپولیس در روزی که به علت غیبت چند ستاره اصلی خود و البته کیفیت نامطلوب زمین چمن ورزشگاه تختی در دقایق زیادی از مسابقه مقابل چادرملو نمایش چندان خوبی نداشت، در نهایت با تکیه بر شخصیت برنده خود و البته تغییر سبک گاریدو در دقایق پایانی، به سه امتیاز مهم این دیدار دست یافت. زننده گل پرسپولیس نیز گئوری گولسیانی، مدافع گرجستانی و ارزشمند این تیم بود. کسب پیروزی در چنین مسابقاتی در پایان فصل می‌تواند منجر به کسب عنوان قهرمانی برای یک تیم شود و گاریدو در روزی که در کنار زمین عصبانی و کلافه بود، در نهایت سرنوشت مسابقه را تغییر داده و با تکیه بر پادشاه گرجستانی خود این سه امتیاز حساس را پرسپولیس واریز کرد. قرمزپوشان در این فصل نیز با تکیه بر چنین ارکان باتجربه و صاحب سبکی خود می‌توانند در ادامه باز هم به کسب عنوان قهرمانی امیدوار باشند.

 چهارمین پیروزی متوالی در لیگ برتر با ثبت چهارمین کلین‌شیت پیاپی، موید آن است که پرسپولیس تحت هدایت گاریدو روزهای درخشانی را سپری می‌کند: اما علی‌رغم سه بار به لرزه درآوردن دیرک دروازه حریف، پرسپولیس در 70 دقیقه ابتدایی مسابقه نمایش چندان خوبی نداشته و نتوانست عملکرد خوب چند بازی قبل خود را تکرار کند. غیبت اوستین اورونوف و امید عالیشاه به وضوح در ترکیب پرسپولیس حس می‌شد و البته سروش رفیعی تا قبل از مصدومیت نتوانست انتظار هواداران پرسپولیس را برآورده سازد. علیرغم کسب این پیروزی شیرین، به نظر می‌رسد پرسپولیس همچنان به دو وینگر ثابت خود به شدت وابسته است و در غیاب این دو بازیکن، خلق موقعیت‌های خطرناک در سبک بازی این تیم به ندرت دیده می‌شود. مشکلی که در ادامه فصل باید به دست گاییدو حل شود و حملات از عمق و دور زدن مدافعان حریف نیز در دستور کار تاکتیکی این تیم قرار بگیرد.

اما اگرچه پرسپولیس در این دیدار قادر به خلق فرصت‌های چندانی برای گلزنی نبود، اما نباید فراموش کرد عملکرد خط دفاعی این تیم در فصل جدید فراتر از تصور بوده و علی رغم چند تغییر در ترکیب ثابت، قرمزپوشان همانند فصل گذشته و علیرغم جدایی علیرضا بیرانوند و دانیال اسماعیلی‌فرد، عملکرد بسیار خوبی از این حیث دارند. الکسیس گوندوز به خوبی جای سنگربان ملی‌پوش پرسپولیس را پر کرده و ایوب و میلاد محمدی نیز نمایشی بسیار خوب در ترکیب این فصل پرسپولیس از خود ارائه دادند تا حداقل از حیث دفاعی، جای ستاره‌های بزرگ و مهم کوچ‌کرده از پرسپولیس در فصل تابستان چندان هم حس نشود.

اما در نهایت همه چیز به دست گاریدو و در 10 دقیقه پایانی رقم خورد. وقتی پرسپولیس متوجه شد شانس چندانی برای خلق موقعیت روی زمین ندارد، اضافه شدن میلاد سرلک و سعید مهری به میانه میدان و البته حضور مستمر و دائم مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی در زمین چادرملو، باعث شد این تیم از برتری قابل ملاحظه‌ای در محوطه جریمه حریف بهره ببرد و در نهایت ارسال‌های متوالی بازیکنان پرسپولیس منجر به خلق چند موقعیت خطرناک و باز شدن دروازه نماینده اردکان شد. پرسپولیس تحت هدایت گاریدو هنوز در فصل جاری به ندرت فرصتی برای ارائه تمام توانایی خود پیدا کرده و فقدان چمن باکیفیت باعث شده فقط شاید در مسابقه مقابل الاهلی در جده شاهد کلاس بالای تاکتیکی این تیم و نمایش درخشان ستاره‌های تکنیکی پرسپولیس حتی در مسابقه سختی همانند بازی با الاهلی در عربستان باشیم.

 اصرار سرمربی باتجربه پرسپولیس به بازی دادن به وحید امیری به صورت مستمر و فیکس در هفته‌های اخیر مورد انتقاد برخی هواداران پرسپولیس قرار گرفته است. این ستاره باتجربه اگرچه همچنان در این سن و سال نیز از کیفیت قابل توجهی برخوردار است، اما چه در این دیدار و چه در دربی هرچه به دقایق پایانی نزدیک شدیم، کمتر اثری از وحید امیری در زمین پیدا بود و به نظر می‌رسد حضور مستمر او در ترکیب ثابت پرسپولیس در ادامه فصل هم منجر به تحلیل رفتن کیفیت این بازیکن و هم منجر به وجود یک نقص محسوس در ترکیب پرسپولیس شود. اضافه شدن بازیکنان مصدوم پرسپولیس به ترکیب اصلی احتمالاً دست گاریدو برای استفاده از سیستم چرخشی در زمین را باز خواهد کرد.

یاسین سلمانی در حضور کمتر از یک ساعت خود در میدان اگرچه در چند صحنه نشان داد از چه کیفیت و کلاس بالایی از فوتبال بهره می‌برد، اما به نظر می‌رسد این ستاره جوان هنوز به مرز آمادگی کامل بعد از مصدومیت شدید خود نرسیده و در نهایت گاریدو در دقایق ابتدایی نیمه دوم ترجیح داد از بازیکن دیگری به جای یاسین سلمانی بهره ببرد.

غیبت این بازیکن در ترکیب اصلی یکی از عوامل مورد انتقاد طرفداران پرسپولیس در هفته‌های اخیر بود، اما این نمایش نشان داد هنوز یاسین سلمانی برای رسیدن به مرز آمادگی نیاز به فرصت دارد و به نظر اندیشه‌های گاریدو در در مورد او درست بوده است. گرچه از رختکن پرسپولیس خبر می‌رسد که سرمربی اسپانیایی به یاسین اعتقاد ویژه‌ای داشته و بی‌تردید در ادامه فصل نقشی محوری و اساسی به او اعطا خواهد کرد.

یک تئوری قطعی و ثابت شده در دنیای فوتبال وجود دارد؛ تیم‌هایی در نهایت در پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود می‌کنند که حتی در روزهایی که نمایش درخشانی ارائه نمی‌دهند نیز موفق به کسب سه امتیاز شوند. پرسپولیس امروز به علت غیبت چند ستاره اصلی و مهم خود و همچنین کیفیت بد زمین چمن ورزشگاه تختی نتوانست عملکرد درخشان خود در چند بازی گذشته را تکرار کند، اما در نهایت حملات پردامنه این تیم در دقایق پایانی و البته تعویض های درخشان گاریدو و تغییر سبک بازی پرسپولیس باعث شد آنها از این مسابقه سخت نیز با کسب سه امتیاز از میدان خارج شود. همین موارد است که تفاوت یک سرمربی بزرگ کلاس بالا را با دیگران مشخص می‌کند. پرسپولیس با ادامه این روند، باز هم در ادامه فصل بی تردید از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی خواهد بود.

آریا فاطمی‌مقدم

نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 2
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 3
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 4
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 5
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 6
نجات باز هم به دست پادشاه گرجی؛/ آنچه گاریدو امشب دید و ما نمی‌بینیم! 7