چهارشنبه 18 مهر 1403

نرخ بیکاری دانشگاهیان بالاتر از میانگین کشوری است + جزئیات

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نرخ بیکاری دانشگاهیان بالاتر از میانگین کشوری است + جزئیات

اقتصادنیوز: در سال 1402، نرخ بیکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه به طور کلی نسبت به سال 1401 کاهش یافته اما همچنان بسیار بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مرکز آمار در تازه‌ترین انتشارات خود، وضعیت بیکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بر اساس مدرک تحصیلی آن‌ها مشخص کرده است. طبق گزارش این نهاد، نرخ بیکاری این گروه از افراد در سال 1402 نسبت به سال 1401 کاهش یافته اما همچنان فاصله زیادی با میانگین نرخ بیکاری در کل کشور دارد. از میان مقاطع مختلف تحصیلی نیز، بالاترین نرخ بیکاری متعلق به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی است. در مقابل، کمترین نرخ بیکاری را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و مقاطع بالاتر دارند. این آمار، چه سیگنالی از وضعیت بازار کار به کارجویان ارسال می‌کند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته، نرخ بیکاری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 11.8 درصد بوده است. این نرخ در مقایسه با سال 1401 یک و یک‌دهم واحد درصد کاهش یافته اما هنوز از میانگین نرخ بیکاری کل کشور در سال 1402 که حدودا 8.1 درصد بوده، بالاتر است. به بیان ساده‌تر، بیکاری افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، شدیدتر از بیکاری کل اقشار جامعه است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «تصویری از بیکاری اهالی دانشگاه؛ سیگنال هشدار به لیسانسه‌ها» بخوانید.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید