پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

نسخه نانویی مکمل کلسیم با کمتر از نصف قیمت نمونه خارجی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
نسخه نانویی مکمل کلسیم با کمتر از نصف قیمت نمونه خارجی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، کلسیم جذب محدودی در بدن افراد دارد و در بسیاری از موارد، مصرف آن باعث ایجاد اخلال در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. دل‌درد، تهوع و یبوست از جمله عوارض رایجی هستند که ممکن است در اثر استفاده از مکمل کلسیم بروز پیدا کنند.

از سوی دیگر، احتمال ایجاد تداخل دارویی کلسیم با بسیاری از مکمل‌ها و املاح معدنی دیگر (مانند آهن، روی، فسفر و....) نیز وجود دارد. دستگاه گوارش بسیاری از افراد قادر به هضم همزمان این عناصر نیست و در هر زمان تنها یکی از آنها را جذب می‌کند. اما به تازگی انقلابی در دارورسانی رخ داده و محققان توانسته‌اند با بهره‌گیری از «لیپوزوم‌» ها - کیسه‌های کروی از جنش غشای سلولی که می‌توانند ترکیبات مختلف را در داخل خود حمل کرده و به سلول‌های بدن تحویل دهند - روش جدیدی برای انتقال دارو ابداع کنند که نه تنها عوارض گوارشی ناشی از مصرف کلسیم را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد، بلکه از ایجاد تداخل دارویی نیز جلوگیری می‌کند.

یک شرکت دانش‌بنیان به کمک استفاده از فناوری نانو در ساخت مکمل‌ها، موفق به تولید مکمل کلسیم «نانولیپوزومال» با نام «نانومکمل لیپوکلسید» شده است. در حال حاضر این نانومکمل‌ها در دو فرم دارویی روانه بازار شده‌اند؛ شربت که مختص کودکان است و قرص که برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نانومکمل‌های لیپوکسیدی که توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، علاوه بر کلسیم حاوی عناصر دیگری مانند منیزیوم، روی و ویتامین د3 نیز هستند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید خبر خوب ایران‌ساخت فناوری نانو مکمل کلسیم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است