شنبه 31 شهریور 1403

نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا

قهرمان یورو 2024 یکشنبه‌شب در برلین و در فینال آلمان و اسپانیا مشخص خواهد شد. شما بگویید کدام تیم را قهرمان اروپا می‌دانید؟

به گزارش "ورزش سه"، انگلیس و اسپانیا بدون شک در حال حاضر دو تا از قطب‌های اصلی دنیای فوتبال هستند. در اینکه لیگ برتر و لالیگا بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین لیگهای فوتبال دنیا هستند شکی وجود ندارد اما حالا فوتبال ملی این دو کشور هم در بالاترین سطح به رقابت می‌پردازد.

بر خلاف برخی دیگر از جدال‌های بزرگ بین قدرتهای تاریخی اروپا، دیدار تیمهای ملی انگلیس و اسپانیا را نمی‌توان از کلاسیک‌های فوتبال اروپا دانست. اما به نظر می‌رسد اخیرا این شرایط تغییر کرده است. در کمتر از یازده ماه تیمهای ملی اسپانیا و انگلیس در فینال یوروی زنان به مصاف هم رفتند و حالا در فینال یوروی مردان دوباره مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.

چرا فعلا نمی‌توان از دیدار اسپانیا - انگلیس به عنوان یک کلاسیک اروپایی یاد کرد؟ این دو تیم از دو بازی در مرحله مقدماتی لیگ ملتهای یوفا در 2018 دیگر با هم دیدار نکرده‌اند. اما اگر به دنبال تورنمنتهای بزگ هستید آخرین بار که انگلیس و اسپانیا در این تورنمنتها با هم دیدار کردند به 1996 برمی‌گردد.

دو تیم پیش از شروع یورو شرایط برابری نداشتند. درحالیکه خیلی‌ها انگلیس را به دلیل تراکم ستاره‌های نامدار، هم‌تراز با فرانسه و شاید پرتغال، مدعی اصلی می‌دانستند اما اسپانیا با تیم جوانی که به یورو فرستاده بود کمتر به عنوان مدعی درجه‌یک قلمداد می‌شد.

با شروع تورنمنت در آلمان بود که این گمانه‌زنی‌ها تغییر کرد. انگلیس در گروه C با دانمارک، اسلوونی و صربستان همگروه بود و به هیچ وجه نتوانست عملکردی در سطح یک مدعی نشان بدهد. شاگردان گرت ساوت‌گیت بازی اول‌شان مقابل صربستان را با گل زودهنگام جود بلینگام بردند ولی به محض اینکه در دقیقه 13 گل زدند بازی را بستند و سعی کردند نتیجه را حفظ کنند. عملکردی که به هیچ وجه مورد پسند هواداران قرار نگرفت. انگلیسی‌ها بازی بعدی‌شان مقابل دانمارک را 1-1 مساوی کردند اما مهمترین مسابقه‌ای که باعث شد خیلی‌ها از انگلیس به عنوان مدعی دل بکنند، تساوی بدون گل مقابل اسلونی در بازی سوم بود.

شاگردان ساوت‌گیت با دو گل زده و یک گل خورده از مرحله گروهی به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم شدند. آنها با یکی از ساده‌ترین قرعه‌ها مواجه شده و در برابر اسلواکی قرار گرفتند. تیم ساوت‌گیت در آستانه حذف بود و تنها یک معجزه آنها را در تورنمنت نجات داد. گل قیچی برگردان بلینگام در دقیقه 95 و گلی که هری کین در اولین دقیقه وقت اضافه اول به ثمر رساند تا سه‌شیرها بازی را در 120 دقیقه 2-1 برنده شوند.

انگلیس در یک‌چهارم و تقابل با سوئیس باز هم در حد و اندازه یک مدعی نشان داد و بازی 1-1 به مساوی رسیده را در ضربات پنالتی به سود خود پایان داد. اما دیدار نیمه‌نهایی مقابل هلند بدون شک بهترین مسابقه انگلیس در این تورنمنت بود. شاگردان ساوت‌گیت با اینکه عقب افتادند بازی را با پنالتی بحث‌برانگیز هری کین به تساوی کشاندند تا بار دیگر مثل بازی با اسلوونی با گل معجزه آسای اولی واتکینز در دقیقه 91 راهی فینال شوند.

بر خلاف عملکرد پر فراز و نشیب انگلیس، اسپانیا به دلیل بازی‌های درخشانش در یورو 2024 محبوب اکثر فوتبالدوستان بوده است.

آنها در همان اولین قدم کرواسی لوکا مودریچ را 3-0 در هم کوبیدند تا نشان دهند از قدرتهای این دوره از تورنمنت هستند. اسپانیا که در گروه مرگ حضور داشت حریف قدرش ایتالیا را هم 1-0 شکست داد و در بازی پایانی درحالیکه صعودش قطعی شده بود با ترکیبی زیر و رو شده آلبانی چغر را هم 1-0 برد تا با 9 امتیاز و حداکثر امتیاز ممکن به عنوان بهترین تیم مرحله گروهی راهی یک‌هشتم شود.

اسپانیا در یک‌هشتم با یکی از پدیده‌های این دوره از رقابتها یعنی گرجستان روبرو شده بود. تیمی که در آخرین بازی مرحله گروهی پرتغال را سورپرایز کرده و 2-0 برده بود. ولی لاروخا قرار نبود به تیم گئورگی گولیسانی رحم کند و با ارائه عملکردی درخشان آنها را 4-1 در هم کوبید.

بزرگترین بازی اسپانیا تا امروز در یورو 2024 جدال با آلمان میزبان در یک‌چهارم بود. آلمانی که مثل اسپانیا عالی بازی کرده بود. در این به واقع فینال زودرس اسپانیایی‌ها باز هم اول به گل رسیدند و درحالیکه در دقیقه 89 دروازه‌شان را باز شده دیدند در دقیقه 119 با گل زیبای میکل مورنو آلمان را شکست دادند. با اینکه آلمان‌ها همچنان معتقدند داور بعد از برخورد توپ به دست کوکوریا برایشان یک پنالتی نگرفته است ولی لاروخا نشان داد با وجود جوانی آنقدر اعتماد به نفس و دیسیپلین تیمی دارد که حتی از چنین بازی‌های بزرگی هم با موفقیت بیرون بیاید.

اسپانیایی‌ها در نیمه‌نهایی هم باید از یک بازی بزرگ سربلند بیرون می‌آمدند. یک مدعی دیگر به نام فرانسه که البته کمتر از آنچه انتظار می‌رفت درخشان ظاهر شده بود مانع بعدی تیم دلافوئنته بود. فرانسه با پاس عالی امباپه و ضربه کولو موآنی خیلی زود به گل رسید اما یامال و اولمو بار دیگر جادوی همیشگی را به راه انداخته و لاروخا این بار در 90 دقیقه از سد خروس‌ها گذشت.

یکشنبه اسپانیای درخشان به مصاف انگلیس پرستاره‌ای می‌رود که به نظر می‌رسد هر چه از شروع یورو گذشته بهتر شده و حالا تیمی احیا شده است. باید دید آیا انگلیس می‌تواند ناکامی دوره گذشته و شکست در فینال را فراموش کرده و با جام به لندن برگردد یا اسپانیا جام قهرمانی اروپا را به دست می‌آورد تا نشان بدهد یک نسل طلایی دیگر در این کشور متولد شده است.

به نظر شما یکشنبه‌شب قهرمانی نصیب کدام تیم خواهد شد، انگلیس یا اسپانیا؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا 2
نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا 3
نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا 4
نظرسنجی: انگلیس قهرمان می‌شود یا اسپانیا 5