شنبه 16 تیر 1403

نقشه دولت برای پول همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته و کارگری

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
نقشه دولت برای پول همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته و کارگری

در فاصله کمتر از دو روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هیات وزیران در جلسه چهارم تیرماه خود مصوبه‌ای بدون پشتوانه و تنها با مقاصد سیاسی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی به تصویب رسانده است. در فاصله کمتر از دو روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هیات وزیران در جلسه چهارم تیرماه خود مصوبه‌ای بدون پشتوانه و تنها با مقاصد سیاسی در...

در فاصله کمتر از دو روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هیات وزیران در جلسه چهارم تیرماه خود مصوبه‌ای بدون پشتوانه و تنها با مقاصد سیاسی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی به تصویب رسانده است.

رویداد 24 نوشت:‌هیات دولت در روز‌های اخیر کاملا در اختیار کمپین یک نامزد خاص قرار گرفته است و اعضای دولت به بهانه مرخصی‌گرفتن در حال کار ستادی برای یک نامزد خاص هستند. در ادامه این روند، هیات دولت تصویب کرده است بدهی خود به بازنشستگان سر همسان‌سازی را شب انتخابات مرحله دوم با پول‌پاشی صاف کند.

در فاصله کمتر از دو روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هیات وزیران در جلسه چهارم تیرماه خود مصوبه‌ای بدون پشتوانه و تنها با مقاصد سیاسی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی به تصویب رسانده است. براساس این مصوبه قرار شده تا قبل از تهیه جداول امسال همسان‌سازی مبلغ یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز شود. به نظر می‌رسد هیات دولت عجله دارد یک شب قبل از مرحله دوم انتخابات، این مبلغ را در حمایت از جریانی خاص و با تبلیغات گسترده به حساب افراد واریز کند.

ماجرا این است که دولت به علت ناکارآمدی فوق‌العاده‌اش نتوانست بعد از دو سال برنامه توسعه را به مجلس ارائه دهد. مجلس هم به دلیل رقابت‌های سیاسی ریاست مجلس با رئیس دولت وقت (ابراهیم رئیسی) گفت که تا دولت برنامه هفتم را به مجلس ندهد، مجلس لایحه بودجه سال بعد را تحویل نخواهد گرفت. همین شد که در نهایت لایحه کلی بودجه در آخرین ساعات کاری روز پایانی سال گذشته با شبهاتی در نهایت تصویب شد.

اما فقط لایحه کلی تصویب شده بود و جداول آن تصویب نشد. بنابراین تکلیف مواردی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن نشد و علی‌رغم وعده‌های دولت این کار از ابتدای سال 1403 انجام نشد. بعد از درگذشت آیت‌الله رئیسی، از آنجایی که هم دولت و هم ریاست مجلس درگیر رقابت‌های جناحی و انتخابات و گشت‌وگذار در استان‌ها شدند، وضعیت تهیه جداول بودجه از جمله جداول همسان‌سازی به امان خدا رها شد تا شیفتگان خدمت، در جنگ قدرت یکدیگر را لگدمال کنند.

حالا دولت به این نتیجه رسیده است که به بهانه جبران همسان‌سازی انجام نشده، پولی را در شب انتخابات به حساب بازنشستگان واریز کند. اما دقت نمی‌کند که دم خروس که نه، خود خروس از زیر عبای طراحان این ایده پیداست.

نکته جالب این جاست که مسئولیت پیشنهاد این مصوبه در هیات وزیران را کسی گردن نمی‌گیرد. در شرایطی که برنامه ششم خاتمه یافته و برنامه هفتم هنوز جاری نشده، متناسب‌سازی بدون کسب نظر از صندوق‌های بازنشستگی و تامین منابع بلندمدت آن چنان با عجله تصویب شده است که حتی روش اجرایی آن مشخص نیست.

منبع: رویداد 24 هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

نقشه دولت برای پول همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و فرهنگیان بازنشسته و کارگری 2