جمعه 28 اردیبهشت 1403

نقش سازمان بورس در حفظ منافع سهامداران / اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نقش سازمان بورس در حفظ منافع سهامداران / اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد کلان، اظهار داشت که یکی از الزامات تحقق شعار سال 1403، اجرای قانون "اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی" است.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد کلان، در رابطه با مزیت قانون اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی، اظهار کرد: "یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران، رفتار دولتمردان و سیاستگذاران است. زیرا عملکرد آن‌ها بر اساس سوابق گذشته قابل پیش‌بینی نیست."

وی افزود: دولت‌ها، گاها بی‌آن که تعاملی با بخش خصوصی یا تولیدکنندگان داشته باشند، تصمیماتی را به طور ناگهانی اخذ می‌کنند که به زیان تولیدکنندگان، اقتصاد کشور و آحاد جامعه تمام می‌شود.

آسیب بنگاه‌ها با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه

این کارشناس اقتصاد کلان تاکید کرد: طیف وسیعی از بنگاه‌های تولیدی در ابتدای سال بر اساس بخش‌نامه‌های قابل دسترس برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدت یک سال انجام می‌دهند و منابع مالی خود را بر اساس آن‌ها بودجه بندی می‌کنند در همین راستا اقدامات و تصمیمات خلق‌الساعه مانع از تحقق برنامه‌ها و موجب زیان آن‌ها می‌شود.

حق‌شناس گفت: لازمه تحقق شعار «جهش تولید همراه با مشارکت مردم» اجرای دستورالعمل سال 1402 مبنی‌بر اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی است.

وی افزود: قانون مذبور موجب می‌شود تا تولیدکنندگان، سهامداران، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به یک دید کلی در خصوص تصمیمات آینده‌نگرانه دست یابند و اقدامات خود را بر اساس آن‌ها تنطیم کنند.

توسعه بخش تولید با پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد

این کارشناس اقتصاد کلان در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد، زنجیره به‌هم پیوسته‌ای از عوامل و مؤلفه‌های متعدد است که از طریق آن بازارها می‌توانند افزون بر رسیدن به ثبات بیشتر، توسعه یابند و بازیگران این بازارها نیز با داشتن چشم‌انداز روشن، با آسودگی وارد بازار شوند و به اهداف سرمایه‌گذاری خود دست یابند.

حق‌شناس با بیان این که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ منافع سهامداران به همراه وزارت اقتصاد نقش قابل توجهی را در تصویب قانون اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی داشته است، به سنا گفت: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در روند تحقق شعار سال نقش چشمگیری را در اجرای امر مذکور داشته باشند.

حضور بیش از 15 هزار سهامدار در مجامع الکترونیک

مسئول برگزاری مجامع الکترونیک سپرده‌گذاری مرکزی افزود: در سال گذشته 15 هزار و 504 سهامدار از طریق درگاه یکپارچه مجمع الکترونیک «دیما» در مجامع ناشران شرکت کردند که بیشترین شرکت کننده برای مجمع شرکت «کشت و صنعت پیاذر» با 1486 نفر و پس از آن شرکت «معدنی و صنعتی چادر ملو» با 1461 شرکت کننده بود.

همچنین، از ابتدای راه اندازی این درگاه تاکنون 50 هزار و 545 سهامدار با استفاده از سامانه «دیما» در مجامع ناشران به صورت الکترونیکی شرکت کرده‌اند.

درگاه یکپارچه مجمع الکترونیک در یک نگاه

درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما»، جهت سهولت دسترسی کلیه سهامداران به مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک مهیا شده و این سامانه با بهره گیری از فناوری های نوین، بدون محدودیت های جغرافیایی، امکان برگزاری در بستری امن را برای سهامداران فراهم کرده است.

مزایای سامانه دیما

بهره‌گیری از بستر سجام جهت احراز هویت سهامداران، شفافیت بالا به واسطه رأی‌گیری الکترونیکی، امکان حضور نهادهای نظارتی در مجامع به روش الکترونیکی، حضور همزمان سهامداران در چند مجمع، امکان پرسش و پاسخ میان سهامداران و هیات رئیسه مجمع و وجود تالار گفت و گو جهت تعاملات بین سهامداران از مزایای سامانه «دیما» به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است؛ سهامداران برای حضور در مجمع الکترونیک باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا دسترسی آن ها برای ورود به جلسه مجمع فعال شود.