شنبه 7 مهر 1403

نهال کاری 1.4 میلیون هکتار اراضی در راستای مقابله با بیابان زایی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نهال کاری 1.4 میلیون هکتار اراضی در راستای مقابله با بیابان زایی

عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی در جمع خبرنگاران گفت: ایران با سابقه 65 ساله در مبارزه پیرامون رخداد بیابان‌زایی گام‌های موثری را در هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی برداشته است.

او افزود: بر اساس مستندات موجود ایران از سال 1338 به طور غیررسمی و در سال 1344 به صورت رسمی وارد فرایند مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی شده است.

نوبخت شروع کار کشور را در قالب اقدامات بیولوژیک و پس از انقلاب با گسترش نهال‌کاری در سطح کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 1.4 میلیون هکتار نهال‌کاری و بخش قابل توجهی مالچ‌پاشی در کشور انجام شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار افزود: با ادامه این روند و همکاری‌های بین‌المللی با رعایت همه مبانی کارشناسی می‌توان مهاجرت را در مناطق متأثر از شن‌های روان، معکوس کرد.

نوبخت مقابله با 5 میلیارد هکتار عرصه بیابان‌زایی در 110 کشور جهان را نیازمند همدلی و همکاری بین کشورها دانست و گفت: از سازمان‌های بین‌المللی مانند فائو، یونسکو و سازمان ملل با عنوان نقش تسهیل‌گر برای پیشبرد اهداف مشترک یاد کرد.

نوبخت افزایش دانش زیست محیطی و درک مردم از رخدادهای طبیعی در سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و رشد این فرهنگ را در سطح جهانی قابل‌توجه دانست.

او افزود: در اینجا برای حل چالش‌ها گرد هم آمده‌ایم و پیام وزیر جهادکشاورزی در حمایت از اقدامات مقابله‌ای با پدیده بیابان‌زایی و ظرفیت کاشت یک میلیارد درخت در دولت شهید رییسی از عزم جدی ایران برای مشارکت جهانی در چالش‌های زیست محیطی حکایت دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح کاشت یک میلیارد درخت را مطالبه رهبری و خواست حاکمیت اعلام کرد و گفت: تداوم طرح کاشت یک میلیارد درخت فارغ از روی کار آمدن دولت‌ها برای رسیدن به ایران سرسبز، ایران قوی و ایران پایدار ادامه دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی