جمعه 10 فروردین 1403

نوشته الکترونیکی وضعیت سلامت کاربر را پایش می‌کند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نوشته الکترونیکی وضعیت سلامت کاربر را پایش می‌کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران کره‌ای با استفاده از نانولوله‌کربنی موفق به ساخت قطعه الکترونیکی شدند که می‌تواند به‌عنوان الکترود زیستی برای پایش وضعیت سلامت کاربر مورد استفاده قرار گیرد. کره جنوبی با استفاده از فناوری نانو ابزاری شبیه به خالکوبی ایجاد کرده است که می‌توان از آن به‌عنوان دستگاه نظارت بر سلامت استفاده کرد. اگر پروژه این تیم علمی به نتیجه برسد، کره...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران کره‌ای با استفاده از نانولوله‌کربنی موفق به ساخت قطعه الکترونیکی شدند که می‌تواند به‌عنوان الکترود زیستی برای پایش وضعیت سلامت کاربر مورد استفاده قرار گیرد. کره جنوبی با استفاده از فناوری نانو ابزاری شبیه به خالکوبی ایجاد کرده است که می‌توان از آن به‌عنوان دستگاه نظارت بر سلامت استفاده کرد.

اگر پروژه این تیم علمی به نتیجه برسد، کره جنوبی ممکن است به زودی بتواند دستگاهی را به شکل یک خالکوبی سفارشی ارائه کند که به طور خودکار به کاربر در مورد مشکلات احتمالی سلامتی هشدار می‌دهد. این ابزار داخل بدن کاربر قرار داده می‌شود.

محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) در جنوب غربی سئول، جوهر خالکوبی الکترونیکی ساخته شده از فلز مایع و نانولوله‌های کربنی را ساخته‌اند که به عنوان یک الکترود زیستی عمل می‌کند.

این دستگاه که به دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) یا دیگر حسگر‌های زیستی متصل می‌شود، می‌تواند ضربان قلب بیمار و سایر علائم حیاتی و مواد شیمیایی مهم مانند گلوکز و لاکتات را به یک مانیتور ارسال کند. استیو پارک، مدیر این پروژه، گفت: «در آینده، کاری که ما امیدواریم انجام دهیم این است که یک تراشه بی‌سیم یکپارچه را با این جوهر به ادوات دیگر متصل کنیم تا بتوانیم بین آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، یا سیگنالی را بین بدن و یک دستگاه خارجی مبادله کنیم.»

از نظر تئوری، چنین ابزار نظارتی را می‌توان در هر جایی، از جمله در خانه‌های بیماران، مورد استفاده قرار داد. این جوهر غیرتهاجمی است و از ذرات مبتنی بر گالیم ساخته شده است، فلزی نرم و نقره‌ای رنگ که در نیمه هادی‌ها یا دماسنج‌ها نیز استفاده می‌شود. نانولوله‌های کربنی تزئین شده با پلاتین به هدایت الکتریسیته کمک می‌کنند و در عین حال دوام بالایی را نیز فراهم می‌کنند.

پارک می‌گوید: «وقتی این فناوری روی پوست اعمال می‌شود، حتی با مالش نیز این خالکوبی از بین نمی‌رود. چنین ویژگی فقط با استفاده از فلز مایع امکان‌پذیر نیست.»