یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

نگاهی بنیادی به صنعت خودرو و قطعه سازی بازار سرمایه

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نگاهی بنیادی به صنعت خودرو و قطعه سازی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این که ایران‌خودرو و سایپا حجم عظیمی از زیان انباشته بازار سرمایه و صنعت خودرو را دارند همین موضوع سبب شده که قیمت به سود هر سهم این صنعت منفی 5.49 درصد باشد.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صنعت خودرو 39 نماد در بازار سرمایه فعال هستند و در حال حاضر ارزش بازاری این نماد‌ها چیزی حدود 280 هزار میلیارد تومان است. به جز ایران‌خودرو و سایپا تقریبا مابقی خودروساز‌ها و قطعه ساز‌ها وضعیت بهتری دارند و یا در نقطه سر به سر هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به شکل کلی صنعت خودرو به دو بخش خودروساز‌ها و یا قطعه ساز‌ها تقسیم می‌شوند که بخش عمده قطعه‌سازان زیر مجموعه خودروسازان هستند. با توجه به این که ایران‌خودرو و سایپا حجم عظیمی از زیان انباشته بازار سرمایه و صنعت خودرو را دارند همین موضوع سبب شده که قیمت به سود هر سهم این صنعت منفی 5.49 درصد باشد که یکی از دلایل این درصد منفی بحث قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است.

او افزود: مهم‌ترین عامل موثر که می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت کمی حال و اوضاع این صنعت را بهبود ببخشد بحث حذف قیمت گذاری دستوری، عرضه خودرو‌ها در بورس کالا و بحث اجرای تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ایران‌خودرو و سایپا که لیدر‌های صنعت خودرو محسوب می‌شوند دارای زمین و اموال مازاد زیادی هستند؛ همچنین تودلی‌های بسیار زیادی هم دارند که بحث واگذاری تودلی‌ها می‌تواند کمک کننده خوبی برای عملکرد و وضعیت این صنعت محسوب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس