دوشنبه 16 مهر 1403

نگاهی به چرایی بالا رفتن سن ازدواج / از بیکاری و تنگی معیشت تا نداشتن قدرت تصمیم‌گیری

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نگاهی به چرایی بالا رفتن سن ازدواج / از بیکاری و تنگی معیشت تا نداشتن قدرت تصمیم‌گیری

بالا رفتن سن ازدواج در جامعه و به دنبال آن افزایش تجرد گرایی زنگ خطر برای مسئولین در خصوص تغییر هرم سنی جمعیت را به صدا درآورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، بالا رفتن سن ازدواج در جامعه و به دنبال آن افزایش تجرد گرایی به دلیل عوامل مختلف و گسترش تبعات منفی ناشی از این مساله، زنگ خطر برای مسئولین در خصوص تغییر هرم سنی جمعیت را به صدا درآورده که اگر این امر به این صورت ادامه پیدا کند ایران ما یکی از پیرترین کشورهای جهان می شود.

این مقوله صرف نظر از مسائل جمعیت شناختی، تبعات اجتماعی - فرهنگی بسیاری نیز برای جامعه دارد که از مهمترین آنها می توان به مواردی از قبیل افزایش روابط نامشروع، فحشا و ازدواج سفید، بی اعتمادی و گسترش سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی نام برد.

بر اساس آخرین سرشماری 95، جمعیت کل کشور 79 میلیون و 926 هزار و 279 نفر است که از این تعداد 51 درصد مرد و 49 درصد زن هستند. این در حالی است که 4 میلیون و 423 هزار و 225 دختر مجرد در سن ازدواج (15 تا 29 سال) و 5 میلیون و 372 هزار و 989 پسر در سن ازدواج (20 تا 34 سال) در کشور داریم که این ارقام قطعا در سال 1400 با توجه به مشکلات اقتصادی و... رشد بیشتری داشته است.

برنامه های آموزشی، فرهنگی و بهبود وضع اقتصادی بر سن ازدواج موثر است

حجت الاسلام علی بهمنی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می آید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجیتی شایسته، با اطمینان و صلابت، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند و از وادی های شکست، مصمم و استوار عبور نمایند و بتوانند از گذرگاه اسفل السافلین به سوی اعلا علیین، که همان مقصود خلقت است، راهی بگشایند.

وی ادامه داد: ساختار ازدواج و سن آن در جوامع با همدیگر متفاوت است و در واقع، هر جامعه ای با توجه به سبک زندگی و نظام فرهنگی خود، شیوه ها و روش های خاصی در زوجیت به وجود آورده است. این امر در فرهنگ اسلامی نیز مورد توجه ویژه بوده است، بخصوص توصیه شده است ازدواج در زمان مناسب آن انجام گیرد تا برکات معنوی، روانی، تربیتی و اجتماعی بیشتری نصیب همسران جوان شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی بهمنی خاطر نشان کرد: تشویق به ازدواج، بخصوص در سن جوانی و کراهت اسلام از تجرد و رهبانیت، در بسیاری از سخنان معصومان (علیهم السلام) آمده است.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) شهرستان صحنه گفت: اسلام در الگوی مطلوب خود، پایین بودن سن ازدواج را اصل می داند و روشن است که با گسترش برنامه های آموزشی، بهداشتی و فرهنگی و نیز بهبود وضع اقتصادی مردم، بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهند شد.

تغییر مبلغ وام ازدواج ضامن افزایش ازدواج نیست

رسول مجد در گفتگو با مرصادنیوز عنوان کرد: سن ازدواج در دختران و پسران افزایش یافته است که دلایل آن به ترتیب اهمیت شامل بیکاری پسران و نبود امکانات اقتصادی برای قبول مسئولیت در زندگی زن، تزلزل و نداشتن قدرت تصمیم گیری برای ازدواج، ناآگاهی کافی دختران و پسران در مورد مسئولیت های خود پس از ازدواج و فرزندآوری است.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: داشتن موقعیت اقتصادی خوب یک معیار کلی برای پسران در ازدواج است لذا بالا رفتن سن ازدواج در آنان برای رسیدن به یک موقعیت شغلی و درآمد مناسب است که چندین سال به طول می انجامد.

وی گفت: متاسفانه ازدواج سپید با کارکردهای نامتعارف و ساختارشکنانه آن در تعریف خانواده، در جامعه سنتی ایران رو به گسترش است و برای حل تمام مشکلات مربوط به ازدواج باید با نگاه سیستماتیک به آن پرداخت و ریشه ای یک مسئله را حل کرد لذا پرداخت وام ازدواج و فراهم کردن محیط عروسی نمی تواند تضمین کننده ازدواج دختران و پسران در سن مناسب باشد.

انتهای پیام /

نگاهی به چرایی بالا رفتن سن ازدواج / از بیکاری و تنگی معیشت تا نداشتن قدرت تصمیم‌گیری 2
نگاهی به چرایی بالا رفتن سن ازدواج / از بیکاری و تنگی معیشت تا نداشتن قدرت تصمیم‌گیری 3
نگاهی به چرایی بالا رفتن سن ازدواج / از بیکاری و تنگی معیشت تا نداشتن قدرت تصمیم‌گیری 4