چهارشنبه 6 تیر 1403

نگاهی به 2 اثر نگارگری استاد فرشچیان به مناسبت عید قربان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نگاهی به 2 اثر نگارگری استاد فرشچیان به مناسبت عید قربان

استاد محمود فرشچیان ازجمله صاحب‌نام‌ترین هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشورمان است که آثار ماندگاری را در توصیف واقعه سعید عید قربان خلق کرده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، استاد محمود فرشچیان را باید در زمره ماناترین هنرمندان چیره‌دست تاریخ پرطمطراق هنرهای تجسمی ایران اسلامی به شمار آورد. این هنرمند پرآوازه در زمینه نگارگری، سبک و مکتب خاصی را ایجاد کرده که در عین توجه به اصالت و مبانی سنتی این هنر، از طریق ابداع شیوه‌های تازه، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را ارتقا بخشیده است.

آثار استاد فرشچیان، امتزاج مطبوعی از اصالت و خلاقیت است. او به‌واسطه خطوط روان، ترکیب‌بندی‌های ظریف، مدور و چشم‌نواز، راز و رمزها و اشارات نهفته بسیاری را در آثار خود به نمایش می‌گذارد و در عین‌حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر، مخاطب را به گستره‌ای ورای قالب‌های مرسوم دعوت می‌کند. رنگ‌های روشن، گیرا و منحصر به فردی که در آثار این هنرمند شهیر دیده می‌شود، یکی از قرائن روشن این مدعاست.

آثار استاد فرشچیان که تاکنون در بیش از صدها نمایشگاه فردی و گروهی معتبر در ایران و سایر کشورهای جهان به نمایش درآمده، همواره با اقبال و استقبال چشمگیر مخاطبان ایرانی و خارجی روبه‌رو بوده و هم‌اکنون در بسیاری از موزه‌های هنری معتبر دنیا نگهداری می‌شود.

نگاهی به نقاشی حسن روح‌الامین با محور آسمانی‌ترین پیوند عالم

با این مقدمه در ادامه، نگاهی اجمالی به دو تابلوی نگارگری مشهور استاد فرشچیان که به مناسبت عید سعید قربان خلق شده‌اند، می‌اندازیم.

1. آزمون بزرگ

تابلوی قربانی شدن حضرت اسماعیل یکی از شاهکارهای استاد فرشچیان است که علاوه بر زیبایی ظاهری، از حیث معنوی نیز حائز اهمیت است. این تابلو در سال 1376 خلق شده و تکنیک مورد استفاده در آن اکریلیک است.

استاد فرشچیان در روز عید قربان سال 1367 شمسی قلم در دست می‌گیرد و با قلبی سرشار از شور و عشق، این تابلو را نقش می‌زند. اثری که پس از 7 ماه کار مداوم، سرانجام به اتمام می‌رسد و ماحصل آن، دیدگان هر بیننده‌ای را جلا می‌دهد.

ترکیب موزون رنگ‌های اعجاب‌آور و نقوش خیال‌انگیز، واقعه آشنایی را توصیف می‌کند؛ وصف امتحانی بزرگ برای انسانی بزرگ، آزمونی سخت برای حضرت ابراهیم (ع) که سال‌ها در انتظار تولد فرزند و بشارت نویدبخشی بود که خداوند متعال در قرآن مجید به آن حضرت داده است.

در این اثر هنری، حضرت ابراهیم (ع) را در حین اجرای فرمان الهی و حضرت اسماعیل (ع) را نیز در حالتی که دستان و چشمانش بسته شده، تماشا می‌کنیم. در سمت و سوی دیگر تابلو، فرشتگان الهی به چشم می‌خورند که به صورتی عینی به تصویر کشیده شده‌اند و با ابلاغ پیام الهی به حضرت ابراهیم (ع) از او می‌خواهند که دست از قربانی کردن پسرش بکشد.

این اثر فاخر هم‌اکنون در موزه استاد فرشچیان واقع در کاخ موزه سعدآباد نگهداری می‌شود.

2. رمی جمره (امتحان سخت)

دومین اثر استاد فرشچیان که متناسب با مناسبت عید قربان خلق شده، «رمی جمره» یا «امتحان سخت» است. رمی جمره یکی از مناسک حج است که نماد دوری از شیطان، هوای نفس و نزدیکی به درگاه عبودیت به شمار می‌آید. این مفهوم، دست‌مایه خلق آثار هنری بسیاری قرار گرفته است که مهم‌ترین آنها، متعلق به استاد محمود فرشچیان است.

در این تابلو، حضرت ابراهیم (ع) فرزندش اسماعیل (ع) را در آغوش گرفته و در حال پرتاب سنگ به سوی شیطان است که نماد نفسانیت محسوب می‌شود.

استاد فرشچیان این اثر نفیس نگارگری را در سال 1385 و با تکنیک اکریلیک خلق کرد. در ترکیب‌بندی و فرم این اثر، ترکیبات رنگی متنوعی به کار رفته که مهم‌ترین آنها، استفاده از تونالیته سبز به‌عنوان نماد پاکی و تقدس است.

در زمینه پشت اثر نیز، درخت، گیاه و کوهی که به ابر متصل ااست به چشم می‌خورد و در مقابل، مکانی که شیطان در آن حضور دارد. براساس آیات قرآن کریم، شیطان از آتش آفریده شده و از این‌رو در این تابلو نیز با رنگ‌های آتشین به تصویر کشیده شده که تضاد رنگ‌ها به خوبی تناسب فرم و مفهوم را به نمایش می‌گذارد.

تابلوی «رمی جمره» در سال 1389 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد و هم‌اکنون در این مکان نگهداری می‌شود.

نگاهی به 2 اثر نگارگری استاد فرشچیان به مناسبت عید قربان 2
نگاهی به 2 اثر نگارگری استاد فرشچیان به مناسبت عید قربان 3