پنج‌شنبه 14 تیر 1403

نیاز به 50 فروند اقیانوس پیما تا 5سال آینده

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نیاز به 50 فروند اقیانوس پیما تا 5سال آینده

علی احمدی مدیرعامل شرکت نفتکش در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا است گفت: محور اصلی این افزایش تجارت دریانوردان هستند و این در شرایطی است که ایمنی کافی وجود ندارد اما زمینه گردش کار را فراهم می کنند.

وی افزود: صادرات نفت و حمل ونقل بار کشور به دست این دریانوردان است آنچه که میسر است یرای رفع نارسایی ها تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: در این صنعت با چالش های زیادی روبرو هستیم که یکی از آن کمبود نیروی انسانی و کمبود های در بخش های مختلف وجود دارد که بعدا می تواند در سراسری شود.

احمدی با بیان اینکه باید یک برنامه راهبردی برای تامین نیروی انسانی در حوزه دریایی فراهم شود گفت: باید این نیاز نیروی انسانی از طریق دانشگاه های متعارف و در قالب یک برنامه بلند مدت تامین شود.

او گفت: سازمان بنادر کمک خوبی می تواند در تامین نیروی انسانی کند که البته در حال بازنگری است و 27 برنامه استاندارد جایگزین از طریق آیمو می شود.

مدیرعامل نفتکش اظهار کرد: مقررات در این بخش قابل اصلاح است و با توجه به محدودیت های بین المللی که مواجه هستیم باید در این زمینه چاره اندیشی شود چراکه در پرداخت ها و در جابه جایی ارز و رساندن به دریانوردان محدودیت داریم

احمدی در خصوص نوسازی ناوگان هم گفت: باید علاوه بر آنکه از ظرفیت داخلی استفاده حداکثری ببریم اما ظرفیت بالفعل محدود است در مقایسه با تقاضای زیادی که داریم جوابگو نیست.

مدیرعامل سازمان نفتکش گفت: 50 اقیانوس پیمادر قالب یک برنامه 5ساله نیاز داریم که این میزان در ظرفیت تولید داخل نیست چراکه با محدودیت های سرمایه گذاری و تکنولوژی مواجه هستیم.

وی افزود: باید از طریق تشکیل کنسرسیومی از سرمایه گذاران خارجی و شرکت های کشتیرانی و صندوق توسعه ملی و بانک های عامل این میزان ظرفیت مورد نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: اگر عزم ملی تعلق گیرد برای 15 سال آینده صنعت کشتی سازی را رونق میگیرد اما در حال حاضر بخش زیادی از تعمیرات کشتی را در خارج انجام می دهیم.

خبرنگار: محبوبه کباری

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی