سه‌شنبه 29 خرداد 1403

نیاز سالانه 13 میلیون متر مکعب چوب در کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نیاز سالانه 13 میلیون متر مکعب چوب در کشور

بنابر آمار سالانه 12 تا 13 میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز صنایع چوب و کاغذسازی است که 5 تا 5.5 میلیون متر مکعب از محل تولید داخل و مابقی واردات تامین می شود که با توسعه زراعت چوب در همزمان با طرح کاشت یک میلیارد درخت به دنبال کاهش واردات و وابستگی به کشور‌های بیگانه هستیم.

با توجه به توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال، برای تامین چوب مورد نیاز کارخانجات و صنایع کاغذسازی راهی جزء توسعه زراعت چوب یا واردات نداریم که واردات به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت چوب برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، از این رو با توسعه زراعت چوب در اراضی ملی و مستثنیات بدنبال تامین چوب مورد نیاز هستیم.

عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها می‌گوید: در برنامه چهار ساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، 30 درصد معادل 300 میلیون اصله نهال‌های تولید شده به عرصه‌های جنگلی، 300 میلیون اصله نهال برای زراعت، 200 میلیون اصله نهال به فضای سبز و 200 میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اختصاص خواهد یافت.

امکان تامین 60 درصد چوب مورد نیاز از طریق زراعت چوب وجود دارد

نقی شعبانیان معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بنابر آمار سالانه 13 میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور است که 5 تا 5.5 میلیون متر مکعب چوب با احتساب زراعت چوب و چوب آلات باغی در داخل تولید می‌شود که این میزان نیاز چوبی کشور را تامین نمی‌کند. از مجموع 115 هزارهکتار که زراعت چوب انجام می‌شود، سالانه 2 میلیون و 100 تا 2 میلیون و 500 متر مکعب چوب تولید می‌شود که با وجود توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی نیاز است که زراعت چوب مورد توجه قرار بگیرد به طوریکه به مسئله آب آسیب وارد نشود.

شعبانیان ادامه داد: در برنامه پنجم و ششم قرار بود که 800 تا 900 هزارهکتار زراعت چوب انجام شود که بدلیل عدم رقابت و اقتصادی نبودن با دیگر بخش های کشاورزی این اتفاق نیفتاد، اما در شرایط کنونی قیمت چوب ناشی از توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال به گونه‌ای است که با دیگر بخش‌ها قابل رقابت است.

معاون سازمان امور جنگل با بیان اینکه واردات چوب صرفه اقتصادی ندارد، افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت چوب، واردات صرفه اقتصادی ندارد. براین اساس از طریق زراعت چوب بدنبال تامین چوب مورد نیاز هستیم و همواره پیش بینی می‌شود که بعد از گذشت 4 سال، 50 تا 60 درصد چوب مورد نیاز از این طریق تامین شود.

او گفت: عمده زراعت چوب در اراضی مستثنیات انجام می‌شود که بنابر ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع در برخی عرصه‌های ملی در قالب طرح فنی مشخص، اهاله مدیریت صورت می‌گیرد به طوریکه امکان تمدید قرارداد تا 30 سال وجود دارد.

بنابرماده 38 قانون برنامه ششم از سال 96، هرگونه بهره برداری از جنگل‌های شمال متوقف شد که براین اساس زراعت چوب بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد.

پتانسیل خودکفایی چوب از طریق زراعت چوب در کشور وجود دارد

براساس بند 38 قانون برنامه ششم، بهره برداری از جنگل‌های شمال ممنوع است که این ممنوعیت فشار مضاعفی بر نیاز چوبی کشور وارد کرد. از این رو طرح زراعت چوب از سال 84 با توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال و تنفس جنگل جدی شد که طی برنامه پنجم و ششم بدلیل عدم صرفه اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت، اما طبق برآورد صورت گرفته تا پایان سال 1405 با توسعه زراعت چوب امکان تامین بخشی از چوب مورد نیاز وجود دارد.

کامران پور مقدم مجری طرح ملی زراعت چوب گفت: بنابر آمار سالانه 13 میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور است که 5.5 میلیون متر مکعب از محل تولید داخل و مابقی واردات تامین می شود. بعداز پایان 4 سال از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت که بخشی از آن به زراعت چوب اختصاص دارد، 13 میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود.

پورمقدم ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت سالانه 250 میلیون متر مکعب نهال تولید و کاشت می شود که در سال دوم برنامه 100 میلیون اصله نهال در قالب طرح زراعت چوب تولید می شود. امسال در قالب برنامه جهش تولید با مشارکت مردم و تامین تسهیلات و کمک های فنی و اعتباری در اراضی ملی و دولتی، طرح زراعت چوب انجام می شود بنابر آمار سالانه 700 تا 800 میلیون دلار صرف واردات چوب می شود که با توسعه زراعت چوب در طول 4 سال، رقمی معادل 4 تا 5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی می‌شود.

با توجه به اهمیت طرح توسعه زراعت چوب در تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب و کاغذسازی انتظار می‌رود که حمایت‌های همه جانبه از این طرح صورت بگیرد تا وابستگی به دیگر کشور‌ها برای تامین چوب به حداقل برسد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی