جمعه 8 تیر 1403

نیلشهر تربت‌جام 14 سال در انتظار ساخت کتابخانه است / کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نیلشهر تربت‌جام 14 سال در انتظار ساخت کتابخانه است / کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم

با گذشت یک دهه از تخصیص زمین برای احداث کتابخانه، مسئولان تربت جام هیچ اقدامی درجهت احداث کتابخانه صورت نداده و منطقه نیلشهر با جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر از کتابخانه عمومی بهره‌مند نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از موضوعات مهمی است که باید در جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که اصلاح جامعه در گرو اصلاح فرهنگ آن جامعه است و از سوی دیگر اگر مسائل فرهنگی به موقع در جامعه حل و فصل شود، سبب پویایی آن جامعه شده و بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌آید.

در این راستا، بسیاری از صاحب‌نظران برقراری عدالت فرهنگی را منوط به گسترش کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌دانند این در حالی است که متاسفانه تمامی مردم منطقه تربت‌جام همانند مردم نیلشهر بخش بوژگان تربت‌جام با جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر از کتابخانه عمومی بهره‌مند نیستند و 14 سال است در انتظار احداث کتابخانه عمومی شهر هستند.

تاریخ کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است؛ ردپای کتابخانه‌ها، در گذرگاه‌های پیچاپیچ تمدن از عهد باستان تا عصر حاضر، کمابیش به جا مانده است.

کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده‌ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می‌کند و موجودیت آن خود به خود هدف نبوده؛ بلکه هدف اصلی خدمت به اجتماع است؛ از آن جا که اساس ترقی و تعالی انسان در اندوختن دانش و ارتقا روحی و اخلاقی است، در اسلام نیز مقام علم، عالم، کتاب و کتابت از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد چنان چه در قرآن کریم معجزه جاوید نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ریشه کتابت 322 بار در 37 صیغه مختلف آمده است.

وجود کتابخانه در جوامع اسلامی بسیار با اهمیت تلقی شده زیرا به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک نموده، مواریث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد و به گواه تاریخ، کتابخانه نیرومندترین پایگاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.

کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم تربت‌جام دیده می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین فدایی فعال حوزه فرهنگ و استاد حوزه علمیه مهدیه تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص با تاکید بر اینکه همه در مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر دخیل هستند اظهار داشت: بی‌تردید نهادهای فرهنگی همواره باید در کنار یکدیگر بوده و در راستای توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم تربت‌جام تصریح کرد: متاسفانه کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم به عینه دیده می‌شود و شورای اسلامی شهر و شهرداری‌های بخش‌ها باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فعال حوزه فرهنگ و استاد حوزه علمیه مهدیه تربت‌جام اظهار داشت: بدون شک ایجاد کیوسک‌های کتابخانه‌ای در مناطق محروم می‌تواند کمبود کتابخانه‌ها را در این مناطق تا حدودی رفع کند و از سوی دیگر عدم استفاده بهینه از فضاها و ظرفیت‌های فرهنگ‌سراهای شهرداری باید مورد بررسی قرار گیرد.

مطالبه گری ما در حوزه فرهنگ ضعف دارد

. محمد جعفر چنداول، دانشجو و از علاقمندان به حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مظلومیت حوزه فرهنگ را از همین جا می‌توان دریافت که در جامعه چگونه برای مسائل اقتصادی و سیاسی که البته در جای خود مهم هستند، مطالبه گری می‌کنیم ولی در حوزه فرهنگ چندان مطالبه از متولیان امر نداریم که موضوع کتابخانه عمومی شهر نیلشهر بخش بوژگان نمونه‌ای از این موارد است.

وی تصریح کرد: چگونه است که در بسیاری ازبخش‌های شهرستان‌های استان کتابخانه عمومی آن‌ها چندین سال قبل ساخته شده و شهروندان از آن استفاده می‌کنند ولی ما هنوز درگیر تخصیص بودجه برای احداث کتابخانه و مسائل اینچنینی هستیم.

چنداول در پایان اظهار داشت: منطقه تربت‌جام در استان به منطقه علم و عرفان شناخته می‌شود و برای چنین شهرستانی با این سبقه تاریخی و علمی تأخیر در پروژه‌های فرهنگی بسیار جای تأسف دارد.

دکتر فیضی شهردار نیلشهر در جمع اصحاب رسانه در خصوص انتظار 14 ساله مردم برای احداث کتابخانه عمومی شهر اظهار داشت: درسال 1387 زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه از طریق شرکت زراعی دراختیار اداره کتابخانه قرار گرفته است اما تا الان هیچ اقدامی درجهت احداث کتابخانه در شأن‌مردم بخش صورت نگرفته است‌.

وی تصریح کرد: کتابخانه مشارکتی نیلشهر 16 سال قبل راه اندازی شده است و کتاب‌های آن مورد نیاز امروز دانش آموزان نیست و به تجهیز کتاب‌های آموزشی نیاز دارد زیرا بیشتر کتاب‌ها کاربردی نیست.

از زمانی که موضوع احداث ساخت کتابخانه عمومی شهر نیلشهر بخش بوژگان مطرح شده است بیش از 14 سال می‌گذرد و در این مدت تنها زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه پیش بینی شده است و به نظر می‌رسد اگر عملیاتی شدن کار، شروع به ساخت و پایان آن با همین کندی انجام گیرد، شاید نسل بعدی بتواند از این کتابخانه استفاده کند.

انتهای پیام /

نیلشهر تربت‌جام 14 سال در انتظار ساخت کتابخانه است / کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم 2
نیلشهر تربت‌جام 14 سال در انتظار ساخت کتابخانه است / کمبود کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم 3