شنبه 15 اردیبهشت 1403

هرآنچه باید از پدافند ضد موشکی جدید روسیه بدانید / عکس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
هرآنچه باید از پدافند ضد موشکی جدید روسیه بدانید / عکس

وزیر دفاع روسیه از مجهز شدن نیروهای مسلح این کشور به سامانه دفاع ضدموشکی اس -500 تا پایان امسال خبر داد. به این بهانه نگاهی داریم به تاریخچه و قابلیت‌های این سامانه پدافندی که ادعا می‌شود می‌تواند موشک‌های هایپرسونیک را نیز رهگیری کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در سال جاری، اولین محموله از سامانه موشکی پدافند هوایی نسل بعدی اس -500 را دریافت خواهند کرد. اعلامیه وزیر دفاع روسیه که از سوی خبرگزاری دولتی TASS گزارش شده، نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی‌های نظامی روسیه است.

به گزارش یوراسیاتایمز، شویگو تصریح کرده است که سامانه اس -500 در دو نوع تحویل می‌شود: سامانه‌های موشکی دوربرد دفاع هوایی و مجتمع‌های دفاع ضد موشکی. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تأمین سامانه‌های دفاعی دیگر ازجمله سامانه‌های موشکی پدافند هوایی S-400 و S-300V4، سامانه‌های موشکی Buk-M3 و Tor-M2U و ایستگاه‌های راداری نسل بعدی در دست اجرا است.

تاریخچه اس -500

سامانه پدافندS-500 که به سیستم دفاع هوایی پرومتئوس معروف است، در شرکت دفاع هوایی و فضایی Almaz-Antey توسعه پیدا کرده و برای خنثی کردن طیف گسترده‌ای از تهدیدات ناشی از فناوری‌های هوافضای فعلی و آینده در ارتفاعات و سرعت‌های مختلف طراحی شده است.

توسعه اس -500 از سال 2010 (1389) و به دنبال استقرار موفق سامانه اس -400 روسیه آغاز شد. طراحی این سامانه، نخست در سال 2011 تکمیل شد، اما تولید پیوسته آن با تأخیرهای متعددی همراه بوده به‌طوری‌که بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، تولید منظم و پیوسته آن از سال 2025 آغاز خواهد شد.

شرح عکس: یکی از لانچرهای دوربرد سامانه پدافند اس -500

اس -500 قرار است که بازی پدافند را تغییر دهد؛ چراکه بنا به اعلام مقامات رسمی روسیه، این سامانه می‌تواند با هواپیماهای نسل پنجم (پنهان‌کار و رادارگریز)، ماهواره‌های مدار پایین و طیفی از تهدیدات موشکی مقابله کند. البته سامانه اس -500 آزمایش‌های سختی را برای تأیید قابلیت‌های خود انجام داده است.

در ماه مه 2018 (اردیبهشت 1397)، روسیه اعلام کرد که «طولانی‌ترین آزمایش موشکی زمین به هوای جهان» را انجام داده و با هدف قرار دادن موفق هدفی در فاصله نزدیک به 482 کیلومتر، توان این سیستم را نشان داد. هم‌چنین در زمستان گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد کهS-500 به طور مؤثر، اهداف هایپرسونیکی را ردیابی و رهگیری کرده است که انعطاف‌پذیری و مناسب بودن آن را در شرایط متغیر امنیتی برجسته‌تر می‌کند.

برای آشنایی با ویژگی‌های این پدافند اینجا را بخوانید.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899325
هرآنچه باید از پدافند ضد موشکی جدید روسیه بدانید / عکس 2