سه‌شنبه 17 مهر 1403

هزار خانوار عشایر گلستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار گرفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزار خانوار عشایر گلستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار گرفتند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل امور عشایری گلستان گفت که از مجموع تقریبی سه هزار خانوار عشایر بومی و کوچنده این استان تاکنون هزار خانوار تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گرفتند.

رضا علیپوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای حفظ جوامع انسانی، توسعه مناطق روستایی و عشایر، تامین آتیه و پیشگیری از مهاجرت آنها به شهرها، از چند سال قبل شروع شده و اکنون سرپرست خانوارهای عشایری با پرداخت سالانه چهار میلیون تا هفت میلیون و 500 هزار ریال به عنوان حق بیمه، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی و رضوی به گلستان از 15 آبان آغاز می‌شود، گفت: امسال به سبب سرمای زودرس، شاهد حضور و استقرار تعدادی از عشایر کوچنده در نزدیکی حوزه استحفاظی استان گلستان هستیم اما در حال حاضر امکان حضور زودتر آنها برای قشلاق وجود ندارد.

مدیرکل امور عشایری گلستان افزود: به طور معمول عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با جمعیت تقریبی 11 هزار نفر از نیمه آبان هرسال برای گذران قشلاق وارد گلستان می‌شوند و تا 15 فروردین سال بعد در این استان حضور دارند.

علیپوری ادامه داد: 120 هزار هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله در شرق گلستان هر ساله در اختیار عشایر کرد 2 استان خراسان شمالی و رضوی و حدود 400 هزار راس دام آنها قرار می‌گیرد.

وی گفت: قبل از ورود عشایر با هماهنگی مرکز بهداشت خراسان شمالی، تیم‌های بهداشتی موارد لازم در رابطه با احتمال شیوع بیماری کرونا را بررسی می‌کنند.

مطابق گزارش اداره کل امور عشایری گلستان، جمعیت جامعه عشایری این استان شامل 11 هزار نفر عشایر کرد خراسان‌های شمالی و رضوی و حدود 10 هزار نفر عشایر بومی قوم ترکمن است.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع 767 هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند و در مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله درشرق این استان مشغول فعالیت هستند.

عشایر گلستان سال قبل 6 هزار و 600 تن گوشت قرمز، هزار و 229 تن پشم، 14 هزار و 99 تن شیر، 21 هزار و 793 مترمربع قالی، 2 هزار و 417 مترمربع پشتی، 10 هزار و 337 مترمربع گلیم و 823 مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

*س_برچسب‌ها_س*