یک‌شنبه 8 مهر 1403

هزار واحد پلاسمای خون از بهبودیافتگان کرونا تهیه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هزار واحد پلاسمای خون از بهبودیافتگان کرونا تهیه شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: تاکنون هزار واحد پلاسمای خون بهبود یافتگان بیماری کرونا در کشور اهدا شده است و توقع ما خیلی بالاتر از این رقم بود.

بشیر حاجی بیگی روز دوشنبه در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: پلاسمای تهیه شده در اختیار برخی بیمارستان‌های کشور که درخواست دادند قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تمامی سازوکارها برای تهیه پلاسما از بهبود یافتگان کرونا در حال انجام است و این امر در 16 استان کشور تاکنون انجام شده است.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون اظهار داشت: افرادی که از بیماری کرونا نجات یافته و بهبودی خود را به دست آورده‌اند یک ماه بعد از بهبودی فرصت دارند برای اهدای پلاسمای خود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند با دستور پزشکان مربوطه می‌توانند از این پلاسما برای درمان برخوردار شوند.

حاجی بیگی عنوان کرد: پلاسما درمانی در واقع پادتنی است که به کمک درمان این بیماری می‌آید لذا از بیماران بهبودیافته درخواست داریم به شکرانه بهبودی خود نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی یادآور شد: افراد بهبودیافته که تمایل به اهدای خون دارند نیز می‌توانند به پایگاه‌های اهدای خون سراسر کشور مراجعه کنند ما پلاسمای خون این افراد را جداسازی و نگهداری خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون با توصیه به مردم برای اهدای خون گفت: از مردم درخواست داریم با هرگروه خونی که دارند برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

وی افزود: در برخی از استان‌ها به دلیل تعداد زیاد بیماران خاصی که زندگی می‌کنند نیاز به خون بیشتر است و در این راستا خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌هایی است که تاکنون به این امر کمک کرده است.

حاجی بیگی بیان کرد: 90 درصد مردم ایران دارای گروه خونی مثبت و تنها 10 درصد گروه خونی آنها از نوع منفی است لذا افرادی که گروه خونی منفی دارند باید اقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان واردات یا صادرات خون نه تنها در ایران که در هیچ جای دنیا وجود ندارد چرا که هر کشوری باید خون خود را تامین کند.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون عنوان کرد: ایران تنها کشور اسلامی است که جزو کارگروه خون‌های نادر در دنیاست و از هر 10 هزار نفر یک نفر دارای گروه خونی نادر است.

در این آیین ابراهیم میری مقدم به عنوان مدیرکل جدید انتقال خون خراسان جنوبی انتخاب و از زحمات 12 ساله محمدرضا عاملی مدیرکل سابق نیز تجلیل و قدردانی شد.

*س_برچسب‌ها_س*