جمعه 14 اردیبهشت 1403

هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان آلمانی بازهم کاهش یافت

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، آمارهای اداره ملی آمار آلمان (دستاتیس) که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان خرده فروشی در این کشور طی ماه مارس برخلاف انتظارات بازار کاهش یافته است.

به گفته دستاتیس، گردش مالی تعدیل‌شده در بخش خرده‌فروشی در ماه مارس علی‌رغم پیش‌بینی افزایش 0.4 درصدی، 2.4 درصد نسبت به فوریه کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، پس از کاهش 7.1 درصدی فروش سالانه این بخش در ماه فوریه، افت 8.6 درصدی فروش واقعی در ماه مارس ثبت شد.

فروش مواد غذایی در ماه مارس 10.3 درصد کاهش یافت که بزرگترین افت سالانه از زمان آغاز ثبت داده‌ها در سال 1994 محسوب می‌شود.

خرده فروشی مواد غذایی 1.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت در حالی که فروش دیگر محصولات 2.3 درصد و فروش آنلاین 8.4 درصد شاهد کاهش بود.

قیمت‌های بالا همچنان بر روی داده‌های خرده‌فروشی تعدیل‌شده بر اساس تورم تاثیرگذار است، اما فروش اسمی نیز کاهش یافته که نشان‌دهنده رکود عمومی در مصرف خانوار آلمانی است.

تحلیلگران مؤسسه "اقتصاد کلان پانتئون" هشدار دادند: ما شک داریم که کاهش غافلگیر کننده در گزارش خرده فروشی ماه مارس منجر به تجدید نظر شود.

تحلیلگران بازار می‌گویند که هزینه کرد مصرف کننده در پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا تحت فشار بوده که مطابق با گزارش اولیه تولید ناخالص داخلی و تورم است که به رشد صفر در سه ماه اول سال اشاره می‌کند.

اقتصاددانان همچنین هشدار می دهند که از دست دادن رفاه در آلمان طی سال گذشته منجر به مصرف کمتر شده و این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، بحران هزینه‌های زندگی که تاکنون قدرت خرید و هزینه‌کرد مردم این کشور را کاهش داده است، گویا فعلاً فروکش نخواهد کرد.