شنبه 29 اردیبهشت 1403

هشت هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات در میان 2 درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
هشت هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات در میان 2 درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس داده های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست 100 هزار دانشمند پر استناد در تمامی رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شد.

این گزارش در تاریخ 10 اکتبر 2022 در مجله PLOS به چاپ رسیده است. بر این اساس، دو مدل پایگاه داده ارائه شده است. ارزیابی بر پایه مدل اول تا پایان سال 2021 که نمایانگر شاخص عملکرد بلندمدت پژوهشگران پیشکسوت است.

در این گروه سه تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، از جمله محمد ناصرمقدسی (برای سومین سال متوالی)، استاد فقیدعبدالحسین روستائیان، سید علی فقیدیان (برای دومین سال متوالی)، در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

ارزیابی بر پایه مدل دوم، بر اساس داده‌های یکساله 2021 است که بر این اساس هشت تن از اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات علاوه بر سه نفر فوق الذکر، پوریا پدرام، فرهاد حسین‌زاده لطفی، احمد شرافتی، اکرم عیدی وسیدهاشم موسوی انیدجان، در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

همچنین، در این پژوهش که بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته است، دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، 22 حوزه موضوعی فرعی و 176 رشته بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی کرده است.

شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بود که در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در لیست نهایی علاوه بر یکصد هزار نفر برتر، دو درصد برتر در هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد. این دانشمندان بر اساس شاخص‌های زیر ارزیابی و انتخاب شده‌اند:

Citations H-index Co-authorship adjusted hm-index Citations to papers in different authorship positions A composite indicator

نتایج این پژوهش در مجله Plos Biology در مقاله‌ای با عنوان "September 2022 data-update for "Updated science-wide author databases of standardized citation indicators" به چاپ رسیده است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید علمی دانشمندان دانشگاه رتبه‌بندی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است