جمعه 13 مهر 1403

هشدار سطح قرمز درباره بارندگی در خراسان جنوبی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشدار سطح قرمز درباره بارندگی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه و اخطاریه سطح قرمز (اقدام) درباره تقویت فعالیت سامانه بارشی از فردا نسبت به وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها در این استان هشدار داد.

اداره کل هواشناسی استان خراسان جنوبی پیرو هشدار هواشناسی سطح نارنجی (آمادگی) که دیروز (سه‌شنبه) صادر کرد، امروز در اطلاعیه و اخطاریه جدید زمان شروع فعالیت سامانه بارشی را پنجشنبه شب 28 فروردین با وزش باد شدید موقتی (برخی نقاط گرد و خاک)، رگبار و رعد و برق شدید و مناطق مستعد بارش تگرگ و تشکیل مه اعلام کرد.

این سامانه تا جمعه شب (28 تا 29 فروردین) شهرستان‌های نهبندان، خوسف، سربیشه، نقاط جنوبی طبس و نقاطی از درمیان و بیرجند را در بر می‌گیرد.

ایجاد روان آب و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها، برخورد صاعقه در مناطق مرتفع، احتمال خسارت به باغات در اثر بارش تگرگ در مناطق کوهپایه‌ای و مستعد و در برخی ساعات ایجاد اختلال در آمد و شدهای درون و برون شهری از پیامدهای این سامانه بارشی خواهد بود.

همچنین توصیه شده است در این مدت از سفرهای غیرضروری، قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها و چرای دام و صعود به ارتفاعات خودداری شود و احتمال خسارت به سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها وجود دارد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی این سامانه بارشی عصر شنبه تا عصر یکشنبه نیز در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاینات، سرایان، زیرکوه، بشرویه و نقاطی از بیرجند سربیشه و خوسف و درمیان فعال است.

سامانه بارشی هفته جاری نیز مانند هفته‌های گذشته در خراسان جنوبی فعال بود و شدت بارندگی‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه باعث جاری شدن روان آب و آبگرفتگی در سراسر استان شد.

هشدارهای هواشناسی سطح زرد (آگاهی)، سطح نارنجی (آمادگی) و سطح قرمز (اقدام) است.

*س_برچسب‌ها_س*