دوشنبه 2 مهر 1403

هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هشدار نارنجی هواشناسی در پی افزایش امواج آب‌های جنوب کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در خلیج فارس و دریای عمان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در خلیج فارس و دریای عمان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی اعلام کرد که افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا 28 نات و بیشتر، افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.8 متر در مناطق ساحلی و بین 1.8 تا 2.4 متر در مناطق دور از ساحل از چهارشنبه تا جمعه (4 تا 6 مهر) در استان‌های خوزستان و بوشهر و در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک و نیمه سنگین، احتمال خسارت به کشتی‌ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری و خسارت به تأسیسات ساحلی، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، محدودیت تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری، انتقال شناورهای سبک به خشکی و مناطق امن، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی توصیه می‌کند.

همچنین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از افزایش سرعت وزش باد در محدوده 22 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا 1.5 متر در ساعات صبح تا ظهر، افزایش سرعت باد جنوب شرقی و در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، افزایش سرعت باد جنوب غربی - شمال غربی با تاکید بر تنگه هرمز خبر داد و اعلام کرد که امروز و فردا (2 و 3 مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و در شرق خلیج فارس، چهارشنبه تا جمعه (4 تا 6 مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی توصیه می‌کند.